På Skelgårdsskolen nåede eleverne at komme op til valgfagsprøven i december og januar.
På Skelgårdsskolen nåede eleverne at komme op til valgfagsprøven i december og januar. "Vi er glade for, at vi nåede at få den erfaring med os", fortæller deres lærer.

Formand: Håndværk og design er stadig vigtig i udskolingen - også uden prøve

Det blev heller ikke i år, at valgfagsprøven i håndværk og design kunne gennemføres for første gang for alle elever. Håndværk og designlærernes formand synes, det var fair over for eleverne at aflyse. En af de lærere, der har gennemført prøven, undrer sig.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I fredags blev det meldt ud, at eleverne heller ikke i år skal til afgangsprøve i håndværk og design. Kun prøverne i dansk, matematik og engelsk skal gennemføres til sommer. For nogle er det en lettelse, mens andre lærere og elever er skuffede. Den faglige forening Håndværk og Design havde i et åbent brev sammen med de tre andre praktisk-musiske lærerforeninger rådet ministeren til at gøre det frivilligt for skolerne, om de ville gennemføre prøven. Men nu, hvor beslutningen er taget om at aflyse, synes formand Irene Egeskov Andersen, at det er okay sådan.

"I den konkrete situation med de muligheder, vi har haft, så er det mest fair at aflyse, for eleverne har slet ikke haft den fornødne værkstedstræning og færden i værkstedet til at foretage de rigtige valg til en prøve. Vi kan ikke vælge områder ud, ligesom man kan i andre fag, for de får jo kun én opgave, og det ville være at lade eleverne i stikken, hvis de skulle op i fuldt stof", siger hun.

Hun mener heller ikke, at det vil betyde, at eleverne kommer til at slappe af resten af året.

"For de flestes vedkommende vil det være rart, at de ikke har presset fra en prøve. Og de kan jo ikke bare læne sig tilbage, for de skal jo stadig have en god standpunktskarakter med på eksamensbeviset. Og dermed figurerer håndværk og design stadig som et vigtigt fag".

Hun havde også gerne set, at ministeren havde lyttet til de faglige foreningers anbefaling om at gøre det frivilligt for skolerne, om de ville gennemføre prøven.

"Det ville der have været gode tendenser i, for nogle skoler har haft bedre muligheder end andre for at gennemføre undervisningen. Men nogle forudså en diskussion mellem lærere og leder. Det er organisatorisk meget lettere, at de ikke skal til prøve, særligt for lederne. Men det, der har vægt for mig, er hensynet til eleverne, som ikke skal føle, at de knækker halsen allerførste gang, de skal til prøve".

Ikke fair over for dem, der har været oppe

Ikke fair over for dem, der har været oppe

En del skoler har nået at gennemføre prøven i håndværk og design i december/januar, fordi de havde afsluttet holdene på det tidspunkt. En af dem er Ingrid Bianco Petersen, som underviser på Skelgårdsskolen i Tårnby Kommune. Hun havde hellere set, at man havde gjort det frivilligt for skolerne, om eleverne skulle til prøve.

"Jeg synes ikke det er fair over for alle de lærere og elever, der har gjort en kæmpe indsats for at nå målet, og så bliver målet bare fjernet. Nu er det jo bare ligegyldigt. Så hellere gøre det frivilligt for de skoler, der er klar".

Hun peger også på, at lærerne ikke får den nødvendige erfaring, der skal til for at gøre prøverne gode fremover, når man bliver ved med at aflyse.

"Jeg er så glad for, vi fik lov at gennemføre, og at vores elever havde en rigtig god oplevelse. Den ville jeg ikke have taget fra dem. Og mine kolleger og jeg er blevet så meget klogere og dygtigere og modigere i forhold til valghold og prøve. En kæmpe erfaring, vi kan bruge til noget, og som mange andre nu går glip af. De udskyder jo bare problemet, for de vil være lige så usikre næste år. Vi har da i det mindste fået erfaring og nogle glade elever".

Hun er dog også fuldt bevidst om, at der er mange lærere, som har følt sig presset af at skulle have eleverne op til en prøve i et fag, som de ikke har kunnet undervise ret meget i. Netop derfor synes hun, at frivilligheden ville have været den bedste løsning.

Powered by Labrador CMS