Citat

Ny forskning: Højtlæsning gavner ikke alle børn på samme måde

Publiceret

Højtlæsning i hjemmet har forskellige effekter for forskellige børn. Hyperaktive børn har næsten intet sprogligt udbytte af højtlæsningen, mens børn med adfærdsproblemer kan fordoble deres sproglige udbytte, hvis de læser meget med deres forældre.

”Resultatet er vigtigt, fordi højtlæsning ofte anbefales som en måde at styrke sproget hos alle børn. Men studiet viser, at forskellige børn har forskelligt udbytte af højtlæsning. Det må man tage højde for, når man laver anbefalinger til forældre og professionelle om, hvordan de bedst støtter børns sproglige udvikling. Ellers risikerer man, at nogle børn ikke får den sproglige støtte, de har brug for", siger Brett Laursen, professor i psykologi ved Florida Atlantic University og gæsteforsker ved TrygFondens Børneforskningscenter i en pressemeddelelse.

Kilde: Pressemeddelelse fra Aarhus Universitet