Supervision skal bruges tidligt

Forskning i stress viser, at jo tidligere man får hjælp, jo lettere og hurtigere kommer man sig.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Supervision hjalp Birgitte af med tankemylder 

Flemming Mortensen, der er uddannet lærer, men nu arbejder som krops- og psykoterapeut, har de seneste år haft mange lærere i sin klinik. De var enten sygemeldt med stress eller lå på kanten af en sygemelding. Det fik ham til at tænke på, at lærere burde have adgang til supervision. Blandt andre faggrupper som for eksempel psykologer og socialrådgivere er det mere almindeligt.

»Når man først er blevet sygemeldt, kommer der nogle andre mekanismer i spil ud over selve årsagen til sygemeldingen. Supervision skal bruges tidligere, så man måske kan forhindre en sygemelding. Det handler om at få nervesystemet til at falde til ro, finde ud af, hvad der er problematisk, og hvordan man kan komme videre. At kunne tage fat i en problemstilling og ændre på den«, siger Flemming Mortensen.

Det kan godt give en lettelse at få følelserne frem, men at det virker langt bedre at handle, er hans erfaringer. Forskning i stress viser desuden, at jo tidligere man får hjælp, jo lettere og hurtigere kommer man tilbage i ro og balance. I supervision får læreren hjælp til at afdække, hvad der har skabt ubalancen, støtte til at handle og dermed hjælp til at få ro på nervesystemet igen. På Ellevangskolen i Aarhus får lærerne tilbud om tre til seks supervisonssamtaler, men de bestemmer selv, om de har lyst til det. Fem af skolens lærere har benyttet sig af tilbuddet siden april. Projektet er finansieret at Lærernes Pension.

Lærenes Pension genopretter stresspulje: "Halvdelen af vores invalidepensionister er ramt af depression og stress"