Lærere om overenskomstafstemningen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den bedst mulige aftale"

Kenneth Lindbirk Thomassen,  Tranbjergskolen, Aarhus Kommune, dansk, engelsk og biologi:

"Jeg har stemt ja, fordi jeg tror, at vi står med den bedst mulige aftale coronasituationen taget i betragtning. Jeg er særligt tilfreds med, at vi får en reallønsstigning. Den er ikke prangende, men hvis man tænker på, at det er i en coronatid, synes jeg, at den er ganske hæderlig.

Det er også rigtig fornuftigt, at man har et øget fokus på det psykiske arbejde ved at udvikle på Spark (Samarbejde om Psykisk Arbejdsmiljø i Kommunerne, redaktionen). I denne her coronatid er det godt, at man husker på trivslen på arbejdspladsen. Rigtig mange har jo været væk fra deres vante fysiske arbejdsplads og været lærer på helt nye og anderledes vilkår.

Jeg tror ikke, at man kunne have opnået meget mere end det her, men hvis jeg skulle pege på noget, jeg savner, så er det en styrkelse af seniorordningen. Jeg er stadig et ungt menneske, men det er et spor, jeg håber, at man vil gå videre med, fordi vi skal være rigtig mange år på arbejdsmarkedet".

"Slagelse-sagen afgjorde det for mig"

Morten Korsbakke Sørensen, Lærer og matematikvejleder. Dybkærskolen i Silkeborg Kommune:

"Jeg har stemt nej. Fra start var jeg bekymret for, at der ikke var sat tid af til tillidsrepræsentanterne, når deres opgave er blevet så meget større med den centrale arbejdstidsaftale. Den bekymring er siden blevet endnu større. Jeg har nemlig set, at min tillidsrepræsentant faktisk har fået mindre tid, fordi vi skal spare på vores skole. Det hænger slet ikke sammen, når det er meningen, at tillidsrepræsentanten skal have en langt større del i skolens prioritering. Så i praksis tror jeg, at det bliver lederen, der bestemmer det hele.

Jeg forestiller mig pædagogiske og didaktiske tiltag og struktureringer hen mod en mere grøn og bæredygtig omstilling. Det handler om, at vi skal blive bedre til at bruge resurserne optimalt ude på skolerne. Vi skal kigge på vores egen praksis og bidrage til at strukturere skolen på bedste vis, og så skal vi have udviklet et sprog til det. Folk skal kunne argumentere for og forstå nogle af de processer, skolen er gjort af.

Og så synes jeg også, at det er rigtig godt, at man vil arbejde for mere efteruddannelse til lærerne, og at man skal blive bedre til at modtage de nyuddannede lærere. For det er rigtig ofte for hårdt og uoverskueligt for de nye lærere".

Powered by Labrador CMS