
Speciallærer om uge to med fjernundervisning: Flere positive momenter med eleverne
Det er stadig svært for Flemming Platz at få alle sine specialklasseelever til at løse opgaver derhjemme, men flere deltager aktivt end i den første uge med onlineundervisning. Samtidig har et virtuelt klassemøde givet ham mod på at lære eleverne nyt trods distancen.
Efter en svær start med fjernundervisning i den første uge med nedlukkede skoler på grund af corona-krisen ser dansklærer Flemming Platz flere lyspunkter blandt eleverne med forskellige former for opmærksomhedsforstyrrelser på Skovvangskolen i Aarhus.
"I tirsdags fik klassepædagogen fat i en elev, som ikke vidste, at han havde fået daglige e-mails om, hvad han skulle lave. Han gik i gang med det samme og løste alle de opgaver, jeg havde sendt til ham i den første uge, og han lavede også straks dem fra mandag og tirsdag. Han har virkelig knoklet. Han kan godt lide faste, afgrænsede opgaver og vil gerne gøre sig umage", fortæller Flemming Platz.
Det virker at ringe til eleverne
Det virker at ringe til eleverne
Selv om nogle elever stadig hænger i bremsen, virker det tydeligvis at ringe rundt. Den opgave ligger hos klassepædagogen, da hun har klassens telefon.
"Jeg er vant til at differentiere undervisningen i to-tre niveauer, så spørgsmålet er, om jeg skal undervise alle på en gang, eller om jeg undervise på et niveau kl. 10, et andet niveau kl. 10.30 og et tredje niveau kl. 11. Uanset hvad jeg gør, bliver det ikke som at være i lokale sammen, hvor vi kan fornemme hinanden".
God ide at opfordre eleverne til at holde kontakt
God ide at opfordre eleverne til at holde kontakt
I sidste uge opfordrede lektor Hanne Forsberg fra professionshøjskolen VIA University i Aarhus speciallærere til at hjælpe deres elever til at holde kontakt med hinanden.
Også på hjemmefronten møder han en udfordring.
"Jeg gik en tur med en kammerat den anden dag. Han har en datter i 9. klasse, som er selvkørende, så han kan let passe sit arbejde hjemmefra. Jeg har en søn på fire år, som er hjemme fra børnehave, og han kan ikke forstå, at han ikke bare kan snakke med mor og far. Det gør det svært at få ro til at lave egentlig undervisning", siger Flemming Platz.