Corona
12   32

Undervisningsminister: Lærerne skal ringe til de udsatte elever hver dag

Kun 1½ procent er i nødpasning. Det er alt for lidt, lød det fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil på et pressemøde i dag. Hun opfordrede kommunerne til at sikre, at lærerne har tid til at ringe til de udsatte børn. Hun lovede også en snarlig afklaring om eksamen.

"Kommunerne gør en kæmpeindsats i dag. Men der er for få børn i nødpasning. Det gælder både børn og unge op til 18 år. Der ligger også et særligt ansvar for vores lærere og pædagoger. De gør en kæmpeindsats. De ved, hvem der har behov for ekstra støtte og hjælp", sagde undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil på et pressemøde om corona-situationen fredag eftermiddag.

Hun fortalte, at henvendelserne til krisecentre stiger i disse tider og at behovet for nødpasning i både daginstitutioner og skoler burde være større, end tilfældet er. Hun understregede, at nødpasning ikke kun er for dem, hvor der er vold i hjemmet.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det kan også være i den lettere ende. Det kan være, man lige er blevet skilt, eller at en bedstefar er gået bort".

Hun sendte en opfordring til kommuner og skoleledere.

"Vi skal sikre, at den enkelte lærer har tid til at ringe til de to-tre mest udsatte hver dag".

Ministerløfte: Snarlig afklaring på eksamen

Undervisningsministeren rettede særligt fokus på skolernes kommende eksamen.

"Vi er opmærksom på i regeringen, at elever, lærere, forældre og skoler i stigende grad efterspørger, hvad der skal ske med dette års prøver og eksamen. Andre lande har truffet beslutninger af forskellig karakter. Vi er i fuld gang med at rådføre os med elever, lærere og folketingets partier om denne problemstilling. Regeringen vil inden for en overskuelig fremtid træffe en beslutning".

Lærerne har undervisningspligten - ikke forældrene

Pernille Rosenkrantz-Theil lagde vægt på, at familier har meget forskellige forudsætninger for at hjælpe deres børn med skolen i disse dage. Nogle har god tid og er sendt hjem, andre arbejder hjemmefra.

"Mange oplever at det er rigtigt svært at få til at hænge sammen. Jeg har et klart budskab. Det er skolen, og det er lærerne, der har undervisningspligten. Det er ikke jer forældre", sagde hun og bad om, at man ikke havde dårlig samvittighed over det, som man ikke når.

"Kommer der til at opstå huller som følge af fjernundervisning - og selvfølgelig gør der det - så er det skolehuller, som vi bagefter lukker i fællesskab".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.191 andre er allerede tilmeldt