Hvis man ikke vil indgå overenskomst, er man ikke en del af gode selskab, mener formand for Uddannelsesforbundet Hanne Pontoppidan
Foto: Uddannelsesforbundet
DLF-medlemmer må ikke søge sproglærerjob på UCPlus
Medlemmer af Danmarks Lærerforening må ikke foreløbig tage job med danskundervisning af udlændinge på sprogcentre, som drives af firmaet UCPlus. DLF og andre lærerorganisationer har besluttet at etablere blokade mod firmaet i sympati med Uddannelsesforbundet, der i meget lang tid forgæves har forsøgt at indgå overenskomst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
UCPlus, som står for sprogundervisningen i trafikselskabet Arriva, er for nylig også begyndt at drive sprogcentre med danskundervisning for udlændige i Ballerup på Sjælland og i Farsø og Aarhus i Jylland. Uddannelsesforbundet har derfor gennem længere tid forsøgt at tegne overenskomst med firmaet - men det har modparten ikke villet.
"For os er det rigtig vigtigt, at hvis man vil udbyde danskuddannelse, så skal man også være overenskomstdækket. Vi kan ikke acceptere, at nye virksomheder på et så konkurrenceudsat område ikke arbejder på aftalte vilkår. Derfor har vi prøvet at mulige og umulige veje af, men firmaet ønsker simpelthen ikke at være bundet af det, der ligger i en hovedaftale", forklarer formand for Uddannelsesforbundet Hanne Pontoppidan.
"Vores tilgang er, at det danske arbejdsmarked fungerer godt i kraft af, at vi indgår aftaler. Hvis man ikke vil det, så er man ikke længere end del af gode selskab", siger hun, og derfor har Uddannelsesforbundet altså besluttet at iværksætte en stillingsblokade imod UCPlus, og de øvrige lærerorganisationer, herunder Gymnasieskolernes Lærerforening og altså Danmarks Lærerforening støtter med en sympatiblokade.
I henhold til danskuddannelsesloven skal undervisere ved sprogcentre have enten en læreruddannelse eller en humanistisk uddannelse med sprog som centralt fag og dertil en mastergrad i dansk som andetsprog.