De praktisk-musiske fag er presset tidsmæssigt, fordi de har et færdighedsaspekt, og der er ikke nok undervisning og tid til den del af faget på uddannelsen, siger Henrik Marxen.

Billedkunst på læreruddannelsen: Det faglige niveau falder, men karaktererne er de samme

Årets censorrapport rejser bekymring om de lærerstuderendes færdighedsniveau i billedkunst, men viser også, at karaktergennemsnittet er uændret. "Et paradoks", siger censorformanden, som efterlyser, at de studerende får mere undervisning i fagets praktiske færdigheder.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Afsnittet om billedkunst i årets censorrapport påpeger et paradoks. Der er ingen af de allokerede censorer, hvis tilbagemeldinger censorrapporten bygger på, som vurderer kvaliteten af de studerendes præstation som 'utilfreds­stillende'. Men halvdelen af censorerne vurderer kvaliteten som 'neutral' og den anden halvdel vurderer kvaliteten som 'tilfredsstillende', hvilket er færre end sidste år. Men karaktergennemsnit­tet er det samme som sidste år, nemlig 7,68 og har gennem flere år været stabilt mellem 7,4 og 8,0.

Bøtten er vendt: Nu skriver de lærerstuderende projekt i deres fag

Af censorrapporten fremgår det, at en del censorer finder det faglige færdighedsniveau vigende. Nogle kommenterer, at der ikke er arbejdet fagligt dybt nok i de stu­derendes billedprojekt, og flere efterlyser at kunne se proces- og/eller eks­periment-billeder. Men det afspejles altså ikke i karaktererne.

Bør undersøges nærmere

"Det er et paradoks, at censorernes oplevelse af et faldende færdighedsniveau ikke afspejler sig i karaktererne", siger censorformand Henrik Marxen, der har skrevet censorrapportens afsnit om billedkunst. "Det kan skyldes at censorerne bliver vænnet til at det er et andet niveau, at de forventer mindre - det kan man jo frygte. Det kan også være udtryk for at censorerne ikke finder, at færdighedsniveauet er så afgørende. Jeg anbefaler i hvert fald, at det er noget, der skal kigges nærmere på, måske i forbindelse med fremtidige censorrapporter".

Mere undervisning er vejen frem

Henrik Marxen udtalte for to år siden, at læreruddannelsen fra 2013 har været til skade for færdighedsniveauet, ikke mindst fordi de studerende får meget mindre undervisning.

Formænd for censorer og undervisere kritiserer uddannelsen til billedkunstlærer

"Og det mener jeg stadigvæk" siger han i dag. "De praktisk-musiske fag er presset tidsmæssigt, fordi de har et færdighedsaspekt, og der er ikke nok undervisning og tid til den del af faget på uddannelsen. Man kan selvfølgelig sige at de studerende skal øve sig noget mere på egen hånd, men undervisning og et faglokale er bare en afgørende faktor i forhold til at lære de færdigheder og det håndværk, analogt såvel som digitalt, som ligger i billedkunst".

"Vi har været ramt af de her 2 procents-besparelser gennem en årrække, og jeg tænker at nu kan man ikke skære mere ind til benet, hvis kompetenceniveauet skal opretholdes. De studerende har brug for mere undervisning, hvis færdighedsniveauet skal hæves igen", siger Henrik Marxen.