Trivsel
1   8

For femte år i træk: Ingen fremgang i elevernes trivsel

Danske folkeskoleelever i 4.-9. klasse er godt tilfredse med at gå i skole. Sådan var det i 2015, da den nationale trivselsmåling første gang blev gennemført, og sådan var det, da testen blev gennemført for femte gang i år. Det viser årets måling, der offentliggøres i dag.

Ingen fremgang. Det er på femte år efter folkeskolereformens vedtagelse virkeligheden, hvis man skal tro de årlige trivselsmålinger, ligesom der hidtil heller ikke har været fremgang i de nationale test, der sammen med trivselsmålingerne skal måle effekten af folkeskolereformen.

Resultaterne af årets trivselsmåling offentliggøres i dag. Baseret på elevernes svar på en hel stribe konkrete spørgsmål angives elevernes trivsel på en skala fra 1 til 5. Med minimale udsving har eleverne i folkeskolen siden 2015 hvert år givet udtryk for det samme i målingerne:

Artiklen fortsætter under banneret

Gennemsnitligt set ligger elevernes generelle trivsel på 3,7. Bedst går det med den sociale trivsel, og værst ser det ud, når det kommer til kategorien 'støtte og inspiration'.

Eleverne deltager i målingerne fra 4.-9. klasse, og bortset fra på et enkelt parameter er der heller ikke på tværs af årgangene de store udsving.

Undtagelsen er, at oplevelsen af at modtage støtte og inspiration falder støt, jo ældre eleverne bliver, inden grafen slår et lille slag med halen, lige inden eleverne forlader folkeskolen. Fra 3,4 i gennemsnit i 4. klasse til 3,0 i 8.klasse og 3,1 i 9. klasse.

I kategorierne 'faglig trivsel' og 'ro og orden' angiver eleverne gennemsnitligt en score på 3,7 og har - med minimale udsving - gjort det siden 2015.

Vedvarende debat om nøjagtigheden

Allerede i 2015 såede en evalueringsgruppe med professor i statistik Simon Calmar Andersen i spidsen tvivl om nøjagtigheden af måleværktøjet. Men da eleverne tog testen inden sommerferien, var spørgeskemaet det samme, som trivselsmålingerne blev født med.

Forskerne bag evalueringen sår tvivl om resultaterne af også dette års måling. De ser bl.a. gerne spørgeskemaet udvidet med flere spørgsmål, samt at målingen udvides til også at teste elevernes resiliens. 

Det er dog hidtil blevet afvist af både Undervisningsministeriet og forligspartierne bag folkeskolereformen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ