Vi skal have et grundlæggende opgør med den individualisering af lærernes arbejdstid, vi fik i 2013, siger Charlotte Holm.

Genopstiller: Jeg er stolt af, at vi som fagprofessionelle siger fra

Charlotte Holm er stolt af at være medlem af en forening af fagprofessionelle, som siger fra, når udviklingen går i den forkerte retning. Og som derfor ikke bare forsøgte at få det bedst mulige ud af læringsmålstyring og læringsplatforme. Odense-læreren genopstiller til DLF’s hovedstyrelse.

Publiceret

Hovedstyrelseskandidat

Charlotte Holm, 56, bor i Odense og har siddet i DanmarksLærerforenings hovedstyrelse siden 2016, samtidig med at hun erpædagogisk ansvarlig i Odense Lærerforening. 

Facebook: facebook.com/x.ved.charlotteholm/

Blog: CharlotteHolm

Twitter: @ChhoHolm

Danmarks Lærerforening skal vælge ny hovedstyrelse for 2020-24sidst på året i år. Man kan stille op som kandidat frem til den 15.november. Folkeskolen.dk interviewer alle de opstillede kandidaterog tilbyder dem en blog på folkeskolen.dk/hovedstyrelsesvalg 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor stiller du op igen?

"Fordi jeg fortsat har mod og kræfter til arbejdet med at forbedre lærernes arbejdsvilkår - og gode lærervilkår er en grundlæggende forudsætning for en god folkeskole", siger Charlotte Holm og fremhæver blandt andet sit arbejde i følgegruppen for specialundervisningen og med dansk som andetsprog.

Opfatter du dig som repræsentant for en bestemt gruppe eller et bestemt lokalområde?

"Nej. Jeg kan jo ikke løbe fra, at jeg kommer fra Fyn, men det, der overordnet presser lærerne, er det samme landet over. Jeg kan heller ikke løbe fra, at jeg har været lærer i Vollsmose i 20 år, og det har givet mig nogle erfaringer inden for bl.a. dansk som andetsprog og specialundervisning, og dem tager sig jeg selvfølgelig med mig ind i hovedstyrelsen". 

Hvad er det vigtigste budskab fra dig, når det gælder spørgsmålet om lærernes arbejdstid?

"Vi skal have et grundlæggende opgør med den individualisering af lærernes arbejdstid, vi fik i 2013, og derfor skal vi have en aftale med det centrale bord, som vi kan støtte ret på", siger Charlotte Holm.

Hun mener, at signalerne fra den nye regering, nedsættelsen af arbejdstidskommissionen og forståelsen hos den øvrige fagbevægelse til sammen betyder, at situationen ser bedre ud i dag.

Genopstiller: Vigtigt, at hele landet er repræsenteret i DLF's ledelse 

Ønsker du en fem-årig læreruddannelse?

"Ja, bestemt. Og det gør jeg, fordi det kan være med til at løfte kvaliteten i læreruddannelsen, særligt hvis den bliver på kandidatniveau. Så kan der forhåbentlig blive plads til noget mere specialisering fx i specialundervisning og dansk som andetsprog".

Er folkeskolen blevet talt for meget ned, og skal DLF gøre noget for at tale folkeskolen mere op?

"Uha. Udtrykket at tale noget ned eller op hører jo er jo i samme liga som halvtomme og halvfyldte glas. Det er sådanne udtryk, som Rasmus Willig har samlet op i sin bog 'Kritikkens U-vending', hvor modtageren vender kritikken tilbage til afsenderen".

"Så nej, folkeskolen er ikke talt for meget ned, men der er nogen, der tidligere har forsøgt at tegne et billede af, at DLF talte folkeskolen ned.  Kernen er, at vi som fagprofessionelle siger fra, når noget kører af sporet. Det har vi faktisk pligt til. Jeg er stolt over, at vi som fagprofessionelle og som DLF vedholdende har holdt fast".

Regitze Flannov genopstiller: "Vi skal have fokus på alle medlemmers forhold"