SF's Jacob Mark opfordrer undervisningsministeren til at godkende kommunernes ansøgning om at blive fritaget for de nationale test.

SF til minister: Godkend nu de ansøgninger om fritagelse for test

Mens regeringen stadig er i tænkeboks om, hvad man skal stille op med de omstridte nationale test, rykker en utålmodig Jacob Mark fra SF nu for en afklaring for de kommuner, der har ansøgt Undervisningsministeriet om fritagelse for testene.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv over for gode venner kan man tabe tålmodigheden.

Derfor lægger SF's undervisningsordfører, Jacob Mark, nu pres på den socialdemokratiske undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, for at få en snarlig afklaring for de kommuner, der hidtil har ansøgt Undervisningsministeriet om at blive fritaget for de omdiskuterede nationale test i folkeskolen.

"Den nye regering er jo vores venner, og de skal da lige have en chance for at finde deres ben, men nu synes jeg efterhånden, at der er ved at være gået lang tid, og jeg ved, at kommunerne går og venter på et svar. Så nu vil vi altså gerne vide, hvad der sker med de ansøgninger om fritagelse for de nationale test", siger Jacob Mark til folkeskolen.dk

Han oplyser, at han nu vil stille spørgsmål til ministeren om sagen.

Ansøgninger fra socialdemokratiske kommuner

Foreløbig har ministeriet modtaget fire ansøgninger om fritagelse fra testene - alle fra socialdemokratisk ledede kommuner, nemlig Albertslund, Aarhus, Kerteminde og Hvidovre. Hertil kommer, at et større antal kommuner har besluttet sig for at ansøge om fritagelse, men endnu ikke har fået sendt ansøgningen afsted.

Det drejer sig eksempelvis om København, Sønderborg, Esbjerg, Fredensborg og Holbæk. I Holbæk havde forvaltningen egentlig rådet politikerne til at udskyde ansøgningen for at afvente regeringens initiativer omkring testene, men politikerne i børne- og skoleudvalget holder fast i, at man vil søge om dispensation for at slippe af med testene i folkeskolen.

"Skolerne vil bruge resurserne klogere"

"Det handler jo om, at skolerne gerne vil bruge deres resurser klogere og lade være med at bruge resurserne på de nationale test og frivillige test - i en skole, der i forvejen er presset på resurser. Og så handler det om, at man synes, at det påvirker undervisningen negativt, fordi de mindste mistrives med testene, og fordi de store meget ofte oplever, at hele undervisningen kommer til at dreje sig om at levere godt i testene", siger Jacob Mark.

Han henviser til, at regeringen og dens støttepartier i deres fælles forståelsespapir har skrevet, at man vil sætte de nationale test i bero.

"Så jeg synes jo egentlig bare, at det handler om at godkende de ansøgninger nu", siger han.

Minister: Vi kan ikke acceptere fejlbehæftede nationale test 

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har hidtil ikke ønsket at svare folkeskolen.dk på, hvordan hun stiller sig til kommunernes ønske om fritagelse. Hun har tidligere ladet forstå, at regeringen "inden for en meget overskuelig fremtid" vil fremlægge sit bud på, hvordan "vi vil afskaffe de nationale test for de mindste klasser".

Hvad angår de nationale test for alle de øvrige klassetrin lægger hun op til at afvente den evaluering, der ifølge ministeren kommer i slutningen af året.

Hvidovres borgmester er ikke i tvivl

Men i Hvidovre Kommune, der er blandt de fire kommuner, der har ansøgt, er ministerens partifælle, borgmester Helle Adelborg, ikke i tvivl.

"Som mor og lærer kan jeg ikke udholde tanken om de alt for mange børn, der har ondt i maven og som er kede af at skulle testes og prøves i det omfang, vi gør i dag med de nationale test. De er jo lavet på en måde, der tvinger børn til at begå fejl før eller siden. Og som borgmester kan jeg naturligvis ikke stå inde for, at vi er tvunget til at benytte testene i vores folkeskoler, når vi ved fra forskningen, at der gives et usikkert billede af elevernes dygtighed. Det kan man altså ikke drive en god folkeskole på - hverken som politiker eller lærer", har hun tidligere sagt til Hvidovre Avis.

De nationale test måler skævt: "Det skal fixes"