Anmeldelse Pædagogik
0   36

Vi kan lære meget af pædagogerne

Jeg har en bekendelse. Kodning siger mig ikke ret meget. Derfor blev jeg lidt lang i blikket, da jeg blev spurgt, om jeg ville anmelde professor fra Massachusetts Institute of Technology og udvikler af programmeringssproget Scratch Mitchel Resnicks bog ”Kreativ tænkning”. Her efter sidste side er jeg alligevel glad for, at jeg tog udfordringen op, idet bogen handler om meget mere end kodning.

Kreativ tænkning

Fakta


Titel
Kreativ tænkning

Forfatter
Mitchel Resnick

Pris
230

Sider
206

Forlag
Forlaget Klim

Den engelske titel, "Lifelong kindergarten – cultivating creativity through passion, peers and play", understreger meget godt, hvad bogen handler om. Pointen er, at skolen med sin målstyring, konkurrenceagenda og curriculumtænkning står i skarp kontrast til den undervisning, forfatter Mitchel Resnick advokerer for. Hvor mange professioner i samfundet har været omstillingsparate og forandringsparate, mener Resnick, at uddannelsesverdenen ikke har formået at skabede nødvendige rammer for kreativ udfoldelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Mitchel Resnick mener, at skolen, som den er i dag, kan lære meget af de teorier og tanker, der ofte karakteriserer børnehavetænkning. Med henvisninger til blandt andet Fröbel og Reggio Emilia understeger han, at vi bør ændre rammerne, så vi skaber bedre plads til elevernes naturlige udfoldelse. Svaret mener Resnick findes i de fire p'er: projektarbejde, passion, peers (ligesindede) og play (leg). Igennem bogen bliver de fire p'er grundigt behandlet med konkrete eksempler fra hans 30 år i felten og henvisninger til relevante teorier på området. Specielt afsnittet om peers synes jeg rammer hovedet på sømmet. Her stilles spørgsmål til ekspertrollen som underviser og de muligheder, der findes i at bruge teknologien til at åbne klasselokalet.

Hvorvidt det danske skolevæsen er klar til denne gennemgribende kulturelle omstrukturering af undervisningen, er en anden sag. Jeg har dog fået blod på tanden til at samarbejde med pædagogerne om at skabe bedre rammer for kreativ udfoldelse, hvor kodning kan blive et redskab i den didaktiske værktøjskasse.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.545 andre er allerede tilmeldt