Anmeldelse

Lektier-online.dk

Lektier-online.dk

Lektiehjælperen på lektier-online.dk var generelt rigtig god til at hjælpe uden at give svaret - også selv om hans tålmodighed blev testet. Der var endda plads til lidt ros indimellem.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ganske almindelig torsdag aften satte jeg mig med Klaus, en elev fra 7. klasse, og lod ham prøve lektier-online.dk uden at lade hjælperen vide, at jeg sad ved siden af.
Han oprettede en bruger og "stillede sig i kø" for at få hjælp til nogle matematiklektier. Han var nummer otte i køen, men efter nogle få minutter var en lektiehjælper klar. Kort efter kunne de to se hinanden over webcam og tale sammen om opgaverne. Klaus lagde ud med en færdighedsopgave, der handlede om isometrisk tegning. Vi tænkte, at denne type nok ville være lidt svær at hjælpe med over nettet, og det tog da også lidt tid for vores hjælper at spore sig ind på opgaven. Heldigvis er der indbygget et tegneværktøj i sitets brugerflade, og det varede ikke længe, før Klaus var godt i gang med at tegne og fortælle. Løsningen blev fundet efter lidt pingpong, da hjælperen gav Klaus et link til en fin forklaring af isometrisk tegning.
Videre til en anden type opgave. Fem brøker skulle sættes i rækkefølge med den mindste først. Hjælperen fik fint og meget pædagogisk forklaret Klaus, hvordan han skulle finde en fællesnævner, så brøkerne kunne sammenlignes.
Da lektiehjælperen blev spurgt, hvordan Klaus skulle finde det næste tal i rækkefølgen 1, 5, 9, 13, blev han stille et øjeblik, hvorefter han hurtigt ledte ham frem til at få fundet det rigtige svar.

Fakta:

Titel: Lektier-online.dk

Type: Internet

Forlag: Undervisningsministeriet

Vores hjælper spurgte på et tidspunkt, hvilken klasse Klaus gik i, hvilket jeg opfattede som lidt nedladende. Men Klaus havde ikke bidt mærke i det, så måske var det ikke ment sådan. Klaus var i hvert tilfælde meget tilfreds med forløbet og sagde bagefter, at han sagtens kunne tænke sig at bruge sitet igen. Han var især glad for en brøk-huskeregel, hjælperen havde nævnt, om at "Tælleren skal i Top, og Nævneren Nederst". Derudover syntes han godt om at kunne skrive på det samme "whiteboard" som hjælperen og fandt, at hjælperen havde været rar at tale med. Interfacet fungerede rigtig godt, ud over at de nederste knapper ikke kunne ses på vores testcomputer.

Da vi havde opbrugt vores 45 minutters hjælp, sad Klaus lidt og kiggede de ting igennem, som var blevet skrevet i løbet af hjælpen. Han gik så vidt som til at sige, at han nogle gange ville vælge lektier-online frem for at få hjælp af sine forældre. Måske fordi, som han sagde: "Det er rart at se på webcam, at han ikke vender det hvide ud af øjnene, når jeg spørger om noget".

Senere prøvede jeg selv at lege 9.-klasse-elev og bad om hjælp til en dansk stil. Denne gang med tekstchat. Det bedste råd, min hjælper kunne give mig om klummeskrivning, var et noget intetsigende link med Wikipedias forklaring af en klumme. Til gengæld var hun en haj til at hjælpe mig med at sætte komma i nogle sætninger.

En hjælper ved siden af ville noget hurtigere have kunnet hjælpe, specielt med tegneopgaven. Men i situationer, hvor der enten ikke er en hjælper i nærheden, eller hvor sværhedsgraden af lektierne overstiger, hvad forældrene magter, eller bare som afløsning - der er lektier-online.dk et godt tilbud.

Sitet kunne have ydet en ekstra tand for brugervenligheden ved at benytte Uni-login. Det ville også have været rart, hvis åbningstiderne havde været hver aften, i stedet for at eleverne skal huske på søndag, mandag, onsdag og torsdag. Men det er bare bump på en ellers meget interessant vej.

Alle lektiehjælperne sidder sammen på Statsbiblioteket i Aarhus, der er indhentet børneattester på dem, og styregruppen består af folk fra Integrations-, Undervisnings- og Kulturministeriet og Statsbiblioteket. Sitet har eksisteret i over et år og har altså haft tid til at komme over diverse børnesygdomme. Det virker som et stabilt tilbud, som jeg sikkert kommer til at anbefale til en del elever.