Idræt
3   46

Justering af reformen: 30 timers idræt flyttes fra mellemtrin til udskoling

Sidste uges politiske aftale flytter en tredjedel af idrætstimerne i 3.-6. klasse til udskolingen. Det vil styrke den teoretiske del af undervisningen men til gengæld medføre, at eleverne vil blive introduceret for færre sportsgrene, mens de er åbne for eksperimenter, siger idrætslærer.

Hidtil har eleverne i folkeskolen haft tre lektioner idræt om ugen i 3. - 6. klasse og to i 7. - 9. klasse.

Men da forligspartierne bag folkeskolereformen i sidste uge blev enige om en justering af folkeskolereformen, blev de to tal byttet rundt.

Artiklen fortsætter under banneret

Det sker ifølge aftalen for at gøre plads til mere understøttende undervisning på mellemtrinnet og for at klæde eleverne bedre på til at gå til eksamen i idræt, efter faget blev prøvefag i 2014.

I Dansk Skoleidræt bakker man op om målsætningen om at understøtte idræt i udskolingen.

"Der er åbenlyst brug for flere timer i faget, efter det er blevet prøvefag, og der dermed er koblet meget mere teori og mange flere læringsmål på. Det kræver simpelthen flere timer at opbygge den ekstra viden og de ekstra kompetencer hos eleverne", siger generalsekretær Bjørn Friis Neerfeldt.

Han påpeger desuden, at flere undersøgelser viser, at børns fysiske aktivitetsniveau daler med alderen, og at det i udskolingen ofte bliver sværere at motivere eleverne til at bevæge sig og dermed grundlægge nogle sunde vaner.

"Også derfor bakker vi fuldt op om, at man vil give flere idrætstimer til de ældste elever", lyder det fra Bjørn Friis Neerfeldt.

Udfordringen begynder på mellemtrinnet

Allerhelst så generelsekretæren, at udnævnelsen af idtræt til prøvefag i sig selv udløste flere timer i udskolingen i stedet for, at man nu tager dem fra mellemtrinnet.

"Det er bekymrende. Det er i slutningen af mellemtrinnet, at udfordringen med at fastholde eleverne i at være fysisk aktive begynder. Det bliver en svær opgave, når man fjerner idrætstimer", siger han.

Desuden bekymrer det i Dansk Skoleidræt, at mange skoler melder om udfordringer ved at bibeholde den progressive opbygning i faget gennem skolegangen, hvis man skærer ned i timerne på mellemtrinnet.

"Det bliver pludeselig et stort trin at gå fra mellemtrin til udskoling. Vi kan godt være bekymrede for, om man kan bevare den røde tråd igennem idrætsfaget hele skolegangen", siger han.

Hvis meningen med justeringen er at gøre skoledagen kortere, er det vel svært at tilføre et fag flere timer?

"Der er en grundlæggende misforstået præmis, når man fra politisk hold snakker om at styrke fagtimerne med mere stillesiddende undervisning. Man kan sagtens forkorte skoledagen, give flere fagtimer og samtidig sætte fokus på at få mere bevægelse ind i undervisningen i de andre fag".

"Men det er klart, at hvis man vil forkorte dagen og styrke idræt i udskolingen, så skal timerne tages et sted fra. Vi er bare ikke sikre på, at det er det rigtige at tage dem fra mellemtrin, hvor grundlaget for det, der skal læres i udskolingen, bliver lagt".

Lærer: Eleverne er mere åbne for eksperimenter på mellemtrin

Trine Hemmer-Hansen er folkeskolen.dk's faglige rådgiver i idræt. Som idrætslærer i udskolingen, der brænder for at få mere teori og dannelsesværdier ind i undervisningen, hilser hun flere lektioner velkommen.

"Det giver langt bedre mulighed for at lave nogle sammenhængende forløb, hvor teori og praksis kører sideløbende i stedet for adskilt. Hvor man for eksempel spiller et boldspil, justerer det, og spiller det igen inden for samme undervisningsgang", siger hun og tilføjer:

"Jeg oplever både som lærer, og når jeg er ude som censor, at det teoretiske halter og ofte bliver lidt søgt og påklistret, fordi man ikke har haft tid til at implementere det ordentligt. Der er det her helt klart et skridt i den rigtige retning".

Men hun genkender også Dansk Skoleidræts bekymring ved, at timerne tages fra mellemtrinnet.

"Når børnene går i udskolingen, har de allerede et ret fastlåst billede af, hvilke sportsgrene der er for dem, og hvor meget de i det hele taget har lyst til at bevæge sig", siger Trine Hemmer-Hansen.

"Det er næppe mange elever, der kunne finde på at starte til en helt ny sportsgren, fordi jeg introducerer dem for den i undervisningen. Det kunne de sagtens på mellemtrinnet, og derfor er det en fordel i den alder at kunne præsentere dem for så mange typer bevægelse som muligt. Der er de mere åbne for at eksperimentere - og det bliver der naturligvis mindre tid til", siger hun.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.358 andre er allerede tilmeldt