Samfundsfag på hjemmebesøg

Nørrebro er multietnisk, og ulighederne er til at få øje på. Når man altså ved, hvad man skal kigge efter. Det lærte 8.a fra Guldbergs Skole i samfundsfag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samfundsfag er ofte meget teksttungt og fuldt af begreber, der kan virke abstrakte og langt fra elevernes dagligdag. Men 8. a fra Guldberg Skole på Nørrebro i København fik en tidlig januardag mulighed for at arbejde med problemstillinger fra faget i deres nærmiljø. De skulle ikke læse. De skulle kun skrive en lille smule. Kunne det være bedre?

Det mente Line Mørck, klassens lærer i dansk og samfundsfag, ikke. Hun har fået hjælp udefra, af folkene bag projektet Stemmer fra Sydhavnen, til et forløb om ulighed. Forløbet krævede, at klassens elever gik på gaden og ikke bare talte med de lokale nørrebroere, men også inviterede sig selv hjem til nogle stykker af dem.

Anmeldelse: Stemmer fra Sydhavnen

 "Og det var der nogle af eleverne, der var lidt nervøse for", fortæller hun. Men bortset fra det, mener hun, at forløbet er en stor succes.

Multikulturelle elever ser ikke forskelle

"Jeg tænkte, at det var en superfed mulighed for at gøre nogle begreber mere konkrete og for at eleverne kunne få perspektiv på deres egen tilværelse", fortæller hun. "På Nørrebro er de vant til at leve multikulturelt og tænker måske ikke over forskellene. Men de er der jo".

Ved bordene i klasselokalet er de forskellige grupper i gang med at planlægge, hvor de skal gå hen i de to timer, de har til rådighed. De skal nå at besøge både en velhavende og en mindre velhavende del af Nørrebro. Viktoria, Lærke og Daniel vælger efter lidt snak frem og tilbage at gå til middelklasseområdet omkring Lundtoftegade og det hippe Jægersborggade.

Elever: Husk nu verden udenfor klasselokalet

Hvad med at tale ed en hjemløs?

Især Viktoria er ikke helt stolt ved situationen og forslår at de finder en hjemløs, frem for at skulle våge sig ind i andres hjem. Men den går ikke, siger Lene Vendelbo, som er en af folkene bag projekt Stemmer fra Sydhavnen. En del af ideen er at se hvordan folk bor.

Klassen myldrer gruppevis ud i mangfoldigheden på Nørrebro, mens Lene Vendelbo og Anne Marie Thirup Christiansen sidder klar med mobilen, hvis nogen skulle få brug for hjælp undervejs. Det er de to, der i fællesskab har udviklet undervisningsmaterialet og  -forløbet Stemmer fra Sydhavnen, som trods navnet kan bruges over hele landet, forsikrer de.

Sydhavnen vs. Nørrebro

"Vi valgte Sydhavnen som udgangspunkt fordi det er Danmarks mest ulige bydel" fortæller Lene Vendelbo. "En del af kvarteret er socialt boligbyggeri, hvor der bor mange kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister. Og så er der de helt nybyggede områder Sluseholmen og Tegnholmen med dyre luksusboliger."

Samfundsfagsdag: Eleverne skal lære at tage stilling til samfundet

"Klassen skulle lige forstå hvorfor de skulle arbejde med Sydhavnen, men det hjalp dem at se kvarterets diversitet på film og i de forskellige fotodagbøger", fortæller lærer Line Mørck. "Fotodagbøgerne er et format de kender fra sociale medier og vi har haft nogle gode snakke om hvordan også de socialt udsatte sørger for at tage sig bedst muligt ud på billederne."

Anne Marie Thirup Christiansen, der til daglig er lærer i Ballerup, fortæller, at hun også har brugt forløget i sin egen klasse.

"Og det gav en hel masse. Flere af eleverne kom tilbage og sagde, at de ikke havde anet at der var så stor forskel indenfor så få kvadratkilometer. Det er noget, jeg stadig hiver frem i mine samfundsfagstimer, når vi har brug for at konkretisere en problemstilling."

Plads til alle

Grupperne vender drypvis tilbage til skolen med fortællinger fra Nørrebros sammensatte befolkning. Nu skal de til at vælge billeder ud og skrive nogle af de indsamlede historier ned. Viktoria, Lærke og Daniel fik lov til at komme ind i to hjem, og er nu i gang med at overveje, hvilken samfundsklasse, deres værter mon tilhører. Er man for eksempel underklasse, når man er studerende, der kun har sin SU at leve for eller er der andre faktorer, som spiller ind? Andre grupper diskuterer, hvad de kan tillade sig at lægge op af billeder og historier på det sociale medie Instagram under hastagget #stemmerframinby. Man skal jo ikke udstille folk, slet ikke de socialt udsatte. Flere af eleverne fortæller, at mange af deres værter synes, det er utrygt at bo på Nørrebro, når banderne er aktive. Næsten ingen ville fotograferes, så eleverne har improviseret og taget billeder af døre, trappeopgange og lignende.

"Der er godt nok stor forskel på menneskerne her på Nørrebro" siger Daniel.

"Ja, men det fede er, at vi her plads til alle" svarer Viktoria.