Nordea-fonden har i år støttet projektet OrkesterMester med 3,4 millioner, der går til at købe instrumenter og kurser for underviserne, men kommunerne har også selv investeret ganske mange penge i blandt andet lærerlønninger. Nu får projektet tilført 10 millioner fra Kulturministeriet.

Kulturministeren afsætter 23 millioner til musik i skolen

Skoleorkestre, Levende Musik i Skolen og et iPad-skoleprojekt får økonomisk tilskud i Kulturministeriets nye musikhandlingsplan 2019-2022. Pengene går til projekter i skolen, hvor eleverne kan udøve musik.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kulturministeriet har afsat 23,2 millioner kroner, som bliver fordelt mellem projekterne OrkesterMester, Levende Musik i Skolen og Strøm til Børn. 

"Det er indsatser, hvor midlerne kommer direkte ud til børnene - på den måde styrker vi det fremtidige musikliv i Danmark", lyder det fra kulturminister Mette Boch i forbindelse med offentliggørelsen af projektet.

I alt afsættes 158 millioner kroner til at styrke dansk musik. I forordet til handlingsplanen understreger kulturminister Mette Boch, at det er vigtigt at styrke børn og unges adgang til musik som udøvere.

"Ikke kun for at styrke talentet, men også fordi der sker et unikt samspil mellem kunstnerisk dannelse og individuel udtryksform. Når man selv får lov til at udfolde sig med musikken, sker der noget helt særligt - om det er på de klassiske instrumenter eller via nye digitale værktøjer", lyder det fra Mette Bock.

Involverende skolekoncerter

Levende Musik i Skolen (LMS) afholder skolekoncerter og formidler undervisningsmaterialer til omkring 300.000 børn om året. Koncertdirektør Ebbe Høyrup er glad for, at pengene er øremærket til, at eleverne selv skal have instrumenterne i hænderne. Levende Musik i Skolen har erfaringer med projekter, hvor elever selv skal spille eller komponere, men da det koster mange resurser, er de projekter ikke for alvor bredt ud.

Levende musik i skolen er klar med 103 grupper til næste skoleår 

"Vi har gennem tiden haft rigtig gode erfaringer med elevinddragende projekter i mindre målestok, men det er først med denne bevillig, vi virkelig får mulighed for at udvikle projekter og koncepter på området", lyder det fra koncertdirektøren på LMS' hjemmeside. "Disse aktiviteter er et rigtig godt - og efterspurgt - supplement til vores skolekoncerter, og vi har allerede kigget i kalenderen, så vi kan gå i gang med konceptudvikling. Det er vores forventning, at vi på LMS Musikfestival 2019 i Horsens og Odder kan præsentere de første projekter, så det glæder vi os rigtig meget til", lyder budskabet fra Ebbe Høyrup.

Flere skoleorkestre

I musikhandlingsplanen er der afsat 10 millioner kroner til OrkesterMester. OrkesterMester er udviklet i et partnerskab mellem musikskolernes organisationer, Skolelederforeningen og DR Symfoniorkestret. Projektet sigter på at opbygge og forankre nye skoleorkestre på skoler, der ikke i forvejen har et orkester. Kodeordene er skolestolthed, spilleglæde, selvtillid og sammenhold.

10 skoler får orkesterundervisning fra næste skoleår 

"Det er jo en helt fantastisk julegave til børnene rundt omkring på folkeskolerne, at vi nu kan fortsætte med næste fase og udbrede Orkestermester til andre børn og skoler også. Skønt, at vi kan fortsætte med at give flere af landets skoleelever den mulighed, så de kan opleve spilleglæden sammen med deres kammerater", lyder det fra næstformand i Skolelederforeningen Dorte Andreas.

Også formand for Danske Musik- og kulturskoleledere Anja Reiff vurderer, at det er et tiltag, der vil fremme arbejdet med at få musikundervisning af høj kvalitet bredt ud til mange flere børn landet over. Hun mener også, at det vil give et tiltrængt løft til det tætte samarbejde mellem musikskoler og folkeskoler, som med folkeskolereformen blev lovpligtigt, men som stadig er under udvikling landet over. Og det er netop også en af intentionerne i musikhandlingsplanen.

"Først og fremmest vil det give endnu flere børn mulighed for at opleve suset ved at spille sammen i et stort orkester, hvor alle skal bidrage med en vigtig musikalsk brik til den samlede orkesterklang", lyder det fra Anja Reiff.

Den 13. juni 2019 samles 1000 orkestermesterbørn fra hele landet i DR Koncerthuset til den første OrkesterMesterFest. Her spiller alle børnene sammen med DR Symfoniorkestret i koncertsalen, og de små musikere møder de store musikere til mindre workshops i løbet af dagen.

Musikundervisning på iPad

Kulturministeren har også sat penge af til skoleprojektet Strøm til Børn. Her kommer elever og lærere omkring musikudøvelse, musikalsk skabelse og musikforståelse i løbet af projektets tre dage med en iPad som musikinstrument.

Kulturministeriet skriver i handlingsplanen om Strøm til Børn, at "eleverne er aktive fra første lektion; både i forhold til analyse, forståelse og deres egen musikalske skabelsesproces. Projektet går på tværs af social baggrund og andre forskelle i klassen, da eleverne udfordres i bred forstand med rum til individuelle processer, som kommer positivt til udtryk i musikken".

Projektet Strøm til Børn et et initiativ fra Strøm, den danske organisation for elektronisk musik, som arbejder for og med det elektroniske musikmiljø.

Læs mere

Hent Kulturministeriets musikhandlingsplan her