Anmeldelse

Monstermanualen

Børn med angst

En selvhjælpsbog til forældre med angstlidende børn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det anslås, at fem til ti procent af danske børn lider af angst, og at det måske kun er toppen af isbjerget, da mange børn ikke henvises til udredning. En tredjedel af alle opkald til Børnetelefonen i 2017 drejede sig om angst eller andre psykiske lidelser. Det svarer til 38 opkald hver eneste dag.

Fakta:

Titel: Monstermanualen

Forfatter: Gitte Winther Graugaard, Stine Hæk

Pris: 249

Sider: 120

Forlag: Room for Reflection

Denne bog er udarbejdet af henholdsvis en psykolog og en coach og mentor, der dagligt i deres praksis arbejder med angstlidende børn og deres familier. De forsøger i deres arbejde med børnene at få dem til at fokusere mindre på angsten – ikke som afledning, men som en bevidst handling. Børnene skal lære monsteret at kende. Metoderne dertil  findes inden for mindfulness, det vil sige gennem for eksempel meditation, her kaldt ”hjertelys”.

Bogen er en selvhjælpsbog til forældrene, som selv bliver behandlere, der skal følge en meget udførlig beskrevet manual.

Hvorfor nogle børn får bekymringer, som bliver til angst i en grad, hvor behandling er nødvendig, mener mange forskere kan være genetisk bestemt, og at nogle børn formentlig fødes med et mere ængsteligt temperament. Forfatterne giver også endnu et godt bud på den angst, idet der ofte ses en sammenhæng mellem overbeskyttende adfærd og overdreven kontrol hos forældre til angstlidende børn. Det er dog ikke de eneste faktorer, der bidrager til, at børn bliver angste.

Det er en krævende opgave at gå i gang med dette meget intense forløb med meditation med mere, og jeg vil sætte spørgsmålstegn ved, om det er tilrådeligt, at forældre optræder som behandlere for deres egne børn.

Hvis man på skoler arbejder med mindfulness og har uddannet personale til denne type opgaver, kan bogen være til inspiration. Men ellers indeholder bogen også godt prøvede metoder, som alle kan benytte, såsom at udfordre børn, give dem et kærligt pres i rette doser.