Forskning Turbo/camp-forløb
4   21

Piger vinder en lille smule på turboforløb – drenge opnår ingen effekt

Intensive læringsforløb har vundet indpas i folkeskolen. Ideen er, at en fokuseret indsats kan rykke udfordrede elever fagligt, personligt og socialt. Effekten er dog yderst beskeden og gavner kun pigerne, viser de første resultater i et stort evalueringsprojekt.

I 2015 blev det skrevet ind i regeringsgrundlaget, at fagligt udfordrede elever 'skal have mulighed for at tage et turboforløb med henblik på at blive uddannelsesparate'. Året efter tilbød halvdelen af landets kommuner intensive læringsforløb til fagligt udfordrede elever, viser en undersøgelse.

Der eksisterer imidlertid meget lidt systematisk forskning i, hvorvidt turboforløb styrker elevernes læring og udvikling. Derfor udbød Undervisningsministeriet i 2015 et treårigt udviklingsprojekt af forskellige typer turboforløb, og de første evalueringsresultater af forløb i 8. klasse viser, at det er så som så med effekten.

Artiklen fortsætter under banneret

"Ved den nationale test i dansk løftede de ikke-uddannelsesparate elever fra turboforløbene sig samlet med 0,02 point. Deres score i sprogforståelse og afkodning trak ned, mens de var blevet bedre til tekstforståelse. Det er ikke overraskende, for i turboforløbene blev der fokuseret på sprogforståelse", fortalte professor i økonomi Alexander Koch på dagens skolekonference hos Trygfondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet.

Pigerne går frem i den nationale test og drengene tilbage

Alexander Koch præsenterede de første resultater af den første store danske undersøgelse af effekten af intensive læringsforløb for ikke-uddannelsesparate elever i 8. klasse, hvor der er brugt en kontrolgruppe.

Elevernes skema

Under turboforløbet bød skemaet hver dag på:

  • Et kvartes godmorgen
  • To timers danskundervisning
  • To gange 45 minutters personlig udvikling på hver sin side af et kvarters pause
  • To timers matematik
  • Et kvarter til at runde dagen af

Undervisningen foregik enten på hold med 10 til 14 elever og to undervisere eller 15 til 20 elever og tre undervisere. Derudover deltog eleverne i et mentorforløb over otte uger, hvor en lærer hjalp en gruppe med fem til syv elever med at trække tråde tilbage til undervisningsmaterialet fra forløbet på to uger.

Undersøgelsen bygger på tal fra over 500 elever, som har været igennem et turboforløb på to uger. Undervisningen foregik på elevernes egne skoler og med lærere og pædagoger derfra, som forinden havde været på et todages opkvalificeringskursus.

Skemaet bød hver dag på dansk, matematik og dit liv, din læring, som handlede om personlig og social udvikling.

De første resultater handler alene om danskfaget, og det er pigerne, som trækker fremgangen i den nationale test op. Pigerne har en fremgang på 0,20 point i tekstforståelse og scorer også positivt i sprogforståelse, men negativt i afkodning. Det giver dem en samlet fremgang på 0,09 point, hvor drengene går 0,02 point tilbage.

Lærernes mindset forfordeler pigerne

En deltager i konferencen ville høre, hvorfor turboforløbene ikke har effekt for drengene. Det kunne Alexander Koch ikke umiddelbart svare på.

"Vi ser også i andre kontekster, at pigerne klarer sig bedre end drengene. Når vi spørger lærerne, siger de, at det er nemmere at undervise piger, så på den baggrund er vores resultater ikke overraskende. Men vi har ikke gravet dybt ned i forskellen endnu", svarede professoren.

Det kan hænge sammen med, at piger har lettere ved at leve op til lærernes forventninger, supplerede professor Lars Quortrup fra DPU fra tilhørerpladserne.

"Når vi spørger lærere anonymt, siger de også, at det er nemmere at undervise piger. Måske skyldes det, at lærernes mindset forfordeler pigerne".

Pigerne styrker deres selvkontrol

I dit liv, din læring lærte eleverne blandt andet om selvstændighed, ansvarlighed, motivation og samarbejde. De fik også hjælp til at få indsigt i, hvad der forhindrer dem i at lære. Hvis de ikke kan koncentrere sig, fordi de hele tiden tjekker mobilen, kan en løsning være at lægge den væk under skolearbejdet.

Forskerne har målt effekten af dit liv, din læring ved at stille eleverne en lang række spørgsmål før og efter turboforløbet. Igen viser effekten sig hos pigerne.

Pigerne scorer således en fremgang på 0,25 point i selvkontrol, hvor der ingen ændringer er sket hos drengene. På samme måde er pigernes selvværd vokset med 0,10 point, hvor det er dalet med 0,06 point hos drengene. Også drengenes ihærdighed er svundet ind, mens det er vokset hos pigerne.

"Vi har målt ud fra en femtrins skala, og samlet set har undervisningen ikke haft den store effekt, men igen har pigerne den største effekt, mens drengene ingen har", sammenfattede Alexander Koch.

Eleverne får en nedtur, når de vender tilbage til klassen

Den beskedne effekt kan hænge sammen med, at eleverne tror, de er verdensmestre, når de er færdige med turboforløbet, men når de igen sidder i deres klasser, går det op for dem, at de ikke har rykket sig sønderligt i forhold til kammeraterne, mente en tilhører.

Det bekræfter en undersøgelse fra DPU.

"Vi har kunnet se en effekt umiddelbart efter et turboforløb, men et år senere er den negativ.

Vores tese er, at eleverne oplever særbehandlingen som spændende, men når de er tilbage i deres klasser, kan de ikke mestre det samme som kammeraterne. Vores konklusion er, at man bør se på, hvordan man kan lave en tilsvarende indsats i klassens ramme", sagde Lars Quortrup.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ