120 lærere klar til at snuse til jobbet som skoleleder

21 kommuner har søgt om at få op til 120 lærere med i forløbet Talent for ledelse, der er skabt til at spotte og udvikle ledertalenter til folkeskolen. Det er langt flere tilmeldinger, end Undervisningsministeriet havde forventet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De næste fem år går flere end 1.000 af de 3.558 skoleledere, souschefer og afdelingsledere på efterløn eller pension. For at få flere lærere til at synes, det er attraktivt at blive leder, og for at de nye ledere føler sig rustet til opgaven, tilbyder Undervisningsministeriet, KL, DLF, Børne- og Kulturchefforeningen og Skolelederforeningen et udviklingsforløb til ledertalenter.

"Ansøgertallet er meget tilfredsstillende. Kommunerne har kun haft tre uger til at planlægge og skrive ansøgninger, så vi havde regnet med, at der i første omgang skulle begynde to hold á 22 lærere. At 21 kommuner ansøger om at få mellem 101 og 120 lærere med er langt flere end forventet", siger chefkonsulent Jon Jespersen fra Undervisningsministeriet.

Morsø Kommune krydser fingre

Onsdag i næste uger tager KL og Undervisningsministeriet stilling til, om der skal igangsættes yderligere hold, og hvilke kommuner der kan deltage.

På rådhuset i Nykøbing Mors krydser chef for skole og dagtilbud Peder Hanghøj fingre for, at Morsø Kommune bliver valgt ud.

"Vi har nogle lidt ældre skoleledere, og vi er usikre på, om vi kan finde afløsere. Desuden tror mange unge, at hvis man uddanner sig til lærer, så skal man være lærer resten af livet. Det må gerne være mere synligt, ikke mindst for unge mænd, at der er mulighed for at avancere", siger Peder Hanghøj.

Kommunen har ikke selv haft råd til at give lærere et førlederkursus, så Talent for ledelse kommer belejligt.

"Vi har søgt om at få tre lærere med. Vi kan godt finde flere talenter, men der skal også være udsigt til ledige job", siger Peder Hanghøj.

Lærer vil gerne gå forrest

Brian Larsen fra Frøslev Skole er et af de tre talenter, Morsø Kommune har udpeget. Han er 30 år og begyndte som lærer for seks år siden. Allerede efter et par år besluttede han at gå efter et lederjob.

"Jeg har været involveret i beslutninger, lige siden jeg sad i elevrådet i folkeskolen. Det har altid faldet mig naturligt at gå forrest, og jeg synes, det er spændende at lave en rigtig god skole for børn og medarbejdere", siger Brian Larsen, der allerede har lederopgaver på sin skole. Han står blandt andet for indkøb, vikardækning og sparring af SFO-lederen.

At besparelser er blandt lederens opgaver, skræmmer ham ikke.

"Så er man nødt til at tænke kreativt. For mig behøver det ikke være noget stort og dyrt, man sætter i værk. På min skole har vi for eksempel morgenmotion i sommerhalvåret og morgenlæsning i vinterhalvåret. Det er et eksempel på, at man som leder har direkte indflydelse på børnenes og lærernes hverdag".

Brian Larsen forventer især at blive stærkere på pædagogisk ledelse, hvis han bliver udtaget til talentforløbet.

"Jeg har siddet i kredsstyrelsen, men ét er at sætte sig ind i aftaler og forhandlinger, noget andet er at være leder. Undervisningen i pædagogisk ledelse kan være med til at give mig en indgang til, hvordan jeg gerne vil være som leder. Her vil det også være fint at høre, hvad de andre lærere på udannelsesforløbet tænker om rollen", siger Brian Larsen.

Forløbet strækker sig over fem måneder

Udviklingsforløbet består af flere elementer og strækker sig over fem måneder. Ledertalenterne skal blandt andet igennem et modul om pædagogisk ledelse og personligt lederskab, de kommer til mindst fire samtaler med en mentor, som kommunen vælger blandt sine skoleledere, de får tre samtaler med en professionel coach om deres personlige overvejelser i forhold til det at være leder, og de skal deltage i et netværk med fire-fem andre ledertalenter. I forlængelse af forløbet indgår de en aftale med kommunen om deres karriereudvikling.

De første hold begynder undervisningen efter nytår, men allerede 1. november kan kommunerne søge om at få lærere med i andet forløb til efteråret. Det er gratis for kommunerne at deltage, dog skal de selv dække arbejdstid og udgifter til transport.

De 21 kommuner, de har søgt i første runde, er Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Furesø, Hvidovre, Greve, Roskilde, Kalundborg, Guldborgsund, Odense, Sønderborg, Fredericia, Vejle, Århus, Silkeborg, Mariagerfjord, Aalborg, Herning, Viborg, Skive, Struer og Morsø.

Læs mere via linket til højre.

Læs mere

Undervisningsministeriet