Anmeldelse It
1   100

Digital produktion er mere end bare kodning

Jeg var super begejstret, da jeg fik denne bog ind ad brevsprækken. Her er bogen, der vil rammesætte, at eleverne reelt bliver mere produktive i skolen. Efter første kapitel var jeg lidt desillusioneret, men så skete der noget interessant.

Digital produktion

Fakta


Titel
Digital produktion

Pris
320

Sider
154

Forlag
Dafolo

Ovenstående manchet er lidt et håbløst forsøg på at skabe suspense i en indledning. Jeg kunne måske have nydt godt af at være elev i en folkeskole, hvor lærerne og eleverne vidste mere om fænomenet digital produktion.

Artiklen fortsætter under banneret

Omdrejningspunktet i bogen "Digital produktion" er stilladsering af elevernes produktive arbejde. Hvordan skabes kreative arbejdsformer, hvordan kobles arbejdet mellem proces og produktion, og hvordan kreeres og kommunikeres, når vi samskaber. Disse er nogle af de spørgsmål, bogen har fokus på. Bogen handler dermed ikke om at redegøre for specifikke smarte teknologier, men på de muligheder, der opstår for menneskelig produktion, når teknologier inddrages.

Bogens overordnede agenda er at sprogliggøre og skabe rammesætning omkring begreber som design thinking, procesevaluering, kollaboration, remix med mere. Igennem konkrete forløb fra folkeskoleklasser beskrives, hvordan begreberne kan være styrende for en hensigtsmæssig stilladsering og evaluering af forløb. Specielt som analyseramme synes jeg, at bogen tilbyder et sprog til at forstå elevernes tavse samarbejde, hvor særligt kapitel fire af Helle Marie Skovbjerg og Stine Ejsing-Duun giver en forståelse for rammesætning af kreative processer, når vi arbejder med læringsmål.

Fra et lærerperspektiv er bogens begreber anvendelige i forbindelse med planlægning og evaluering, men som hjælp til konkret at vælge teknologi og organisering af undervisningen er bogen ikke tæt nok på gulvet. Med denne nyerhvervede viden kunne det være fedt at få adgang til nævnte forløb og redesigne dem til egne elever. Det er vel her, vores læringsplatforme kommer til deres ret.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.373 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om it

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om it i undervisningen??

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.