Brug dit kæledyr i it-undervisningen

Fra 1. august til efterårsferien kan lærere og elever på alle landets skoler bruge danske-dyr.dk og verdens-dyr.dk - og deltage i kæledyrstemaet med ideer og opgaver til mange fag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Eleverne skal selv undersøge, skrive, interviewe, fotografere, filme og redigere. Ved computeren, med mobiltelefonen og bogen. Og så kan de bruge web 2.0-værktøjer på helt nye udgaver af danske-dyr.dk og verdens-dyr.dk og på den måde dele viden om kæledyr med elever fra hele landet. De kan hente oplysninger, også selv om skolen ikke abonnerer på danske-dyr.dk og verdens-dyr.dk«, siger lærer Kim Conrad, Condidact.

Forlaget ConDidact giver sammen med fagbladene Folkeskolen og Frie Skoler fra 1. august og til slutningen af skolernes efterårsferie adgang til hjemmesiderne danske-dyr.dk og verdens-dyr.dk, hvor der er en masse muligheder for aktiv læring. Med adgangen kan du som lærer også lægge et tema om kæledyr ind i årsplanlægningen i september - med ideer til opgaver og arbejdsformer til alle klassetrin.

Og kæledyrstemaet er ikke et pusse-nusse-hygge-projekt, understreger Kim Conrad fra ConDidact.

»Vi opfatter brugerne som elever, ikke som børn. Der kommer forslag til opgaver og læringsaktiviteter helt fra natur/teknik i de små klasser til etiske overvejelser i dansk og samfundsfag i udskolingen«, siger han. Grundideen er, at man kan lære andet og mere, når man bruger it.

I det endnu ikke færdige program for kældedyrstemaet står der lige nu blandt mange andre stikord og ideer, som tager udgangspunkt i Fælles Mål:

»Beskriv dit kæledyr eller et kæledyr«. »Hvilke kæledyr er de almindeligste på skolen?« »Skriv en historie om et kæledyr«. »Hvad synes andre børn om deres kæledyr - lav et interview«. »Hvilken forskel er der på vilde dyr, kæledyr og husdyr?« »Hvordan foregår naturlig og kunstig selektion?« »Hvor findes kæledyret vildt i naturen?«

»Hvorfor er der nogen, som smugler dyr?« »Vi har en skildpadde, der er blevet for stor. Skal vi sætte den ud i søen?«

Til lærerne kommer der overvejelser om it- og mediekompetencer, lærervejledning med beskrivelser af fagdiscipliner og arbejdsformer.

Sådan får du adgang

Gå ind på folkeskolen.dk og klik på temaet »Lær med it«. Her kan du melde dig til og få adgang til danske-dyr.dk og verdens-dyr.dk