»Jeg havde ondt af alle fem drenge«

Brandbomben. Alma Schack Andersen var konstitueret leder 
på Mølleskolen i Ry, da en elev blev angrebet med brændende 
benzin af fire andre elever. Dagene efter blev hun bestormet 
af medier og forældre.

Publiceret

SAGEN KORT

Alma Schack Andersen blev konstitueret som skoleleder påMølleskolen 1. februar i år. Fem dage senere bliver en elev medafghansk baggrund angrebet med en flaske brændende benzin foranbyens idrætshal. Han får kraftige forbrændinger på store dele afkroppen.

Fire andre elever fra skolen bliver tiltalt, og 4. maj bliver dekendt skyldige i grov vold mod den jævnaldrende skolekammerat. Toaf drengene idømmes 12 måneders fængsel og har afsonet firemåneder, de to andre idømmes fængsel i 18 måneder og har afsonetseks måneder.

Alle fem drenge tog i sommer 9.-klasseprøven ved Mølleskolen,dog ikke sammen med klassekammeraterne. Alle fem er i dag videre iet uddannelsesforløb.

I juni blev en ny leder ansat på Mølleskolen, og Alma Schackblev igen viceskoleleder. I december gik hun på pension.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg sagde, at jeg havde ondt af de fem drenge. De fire, der havde gjort det, og ofret. Det var selvfølgelig synd for ofret, men jeg var også skoleleder for de fire drenge og kunne godt se i krystalkuglen, at det ville blive ved med at følge dem resten af livet. Min udtalelse i medierne gav en landspolitisk racismestorm, hvor jeg fik at vide, at det var det mest tåbelige, at jeg kunne have ondt af nogle, der gjorde sådan.

Brandsagen fra Ry: Elever havde gruppearbejde med hinanden før overfald 

Jeg fik ekstremt ubehagelige beskeder på Messenger. Nogle, som i min optik var langt over grænsen. Nogle skrev, at de ville komme og lukke mig ned. De skrev, at 'sådan en som mig ikke burde have med børn at gøre', at 'jeg burde fyres'.

Samtidig hang der to helikoptere over skolen, og der stod pressefolk, der tilbød eleverne kakaomælk for at udtale sig. Ved en enkelt lejlighed måtte jeg smugles ind ad bagvejen til Fælleden (rådhuset, redaktionen), fordi der var for mange pressefolk.

Skolens SSP-medarbejder (skole, socialforvaltning, politi) ventede med at fortælle mig om angrebet til om morgenen. Det er jeg glad for, for jeg fik brug for den nattesøvn. Jeg blev kritiseret for, at jeg ikke samlede elever og personale klokken 8. Det er en kritik, som jeg slet ikke kan tage alvorligt. På det tidspunkt ville det have været på rygtebasis. Jeg tænkte på, hvordan vi bedst passer på de involverede elevers mindre søskende på skolen. De vidste ikke, hvad der var sket, og det var vigtigt, at der blev taget hånd om dem i første omgang.

Lederforeningen frarådede mig at tage med til det store pressemøde. Men qua min erfaring og min alder gjorde jeg det alligevel. Inden jeg tog af sted, sagde jeg, at hvis der ryger et hoved i dag, så er det nok ikke borgmesterens. Jeg havde set, at det kunne ske. Det er bare ikke min stil at stikke hovedet i busken, og jeg har ikke fortrudt det.

Jeg ville ønske, at det hele var overstået. Men det er det ikke. Det fylder stadig i det lokalpolitiske. Vi venter på en afgørelse fra Ombudsmanden. Der spørges ind til, hvad skolen har gjort i forhold til inklusion. Hvorfor drengen (ofret, redaktionen) ikke er smidt ud af skolen for længst. De siger ikke, at det var i orden, at de andre kastede benzin på ham, men de kritiserer, at skolen har inkluderet drengen.

Det bekymrer mig, at nogle tænker, at en kompleks problemstilling kan løses ved et enkelt greb. Vi har arbejdet meget seriøst med problematikkerne, og ingen ved, hvad der kunne være sket, hvis vi havde gjort noget andet«.