Forskning Arbejdstid
0   6

Arbejdsdagen er ren overlevelse

Forsker har i tre år fulgt en gruppe lærere. Skolereformen og den nye arbejdstidslov presser lærerne så meget, at nogle bliver syge. Andre dropper de faglige ambitioner – eller forlader helt folkeskolen, viser ny ph.d.

Ditte siger farvel til folkeskolen

Arbejder på en folkeskole på Lolland-Falster. Kommunen skærer den tidlige indsats væk, og Ditte oplever at have svært ved at arbejde i den nye tidsramme. Hun bruger mellemrummene - sine pauser - til at holde sammen på tingene og nå det, hun ikke ellers kan nå. Skifter til privatskole og fortæller, at hun dér har fået friheden tilbage. Nu kan hun arbejde noget tid hjemme og være kreativ igen. Ditte har fået arbejdslysten tilbage.

Vibeke oplever konstant uro og afbrydelser

Arbejder i indskolingen med en meget urolig 1. klasse. Vibeke har struktureret hver lektion og hele dagen, så det er klart for eleverne, hvad de skal arbejde med, men der er hele tiden afbrydelser og uro i klassen: elever, der løber ud af klassen, råber op, konflikter, der opstår og skal løses. Vibeke har ingen sammenhængende tid, på trods af at hun følger et undervisningsforløb. Hun sætter eleverne til at arbejde med iPads for at få lidt tidslommer, som hun så kan bruge med andre elever.

Emilie mister relationen til sin klasse

Har den samme klasse i mange fag og mener derfor ikke, at reform og arbejdstidslov vil ramme hende så voldsomt, fordi hun jo »har sin klasse«. Emilie har været vant til at arbejde i sin egen rytme, kunne holde nogle timer fri om eftermiddagen og fordybe sig om aftenen. Arbejdsopgaverne kommer til at fylde, og hun føler sig presset. Da hun i fagfordelingen finder ud af, at hun skal have nye og flere klasser og ikke kan følge sin klasse videre op, bryder hun sammen og bliver sygemeldt. Kommer tilbage på deltid efter seks uger.

Ida knækker på møder og dårligt arbejdsmiljø


Arbejder på en stor københavnerskole, hvor lærerne tit får nyt skema, fordi folk bliver syge. Der er over 20 vikarer. Alle oplever tidspres, det er svært i teamene. Der er planlagt et morgenbånd, men det er ikke aftalt tydeligt, hvad det betyder, og hvad det skal indeholde. Ida er arbejdsmiljørepræsentant og holder mange møder med frustrerede kolleger, hun går til mange møder med ledelsen. Ida går ned med stress og bliver sygemeldt. Kommer tilbage på nedsat tid efter seks uger.

Christian forbereder sig i pauserne

Arbejder i udskolingen på en skole i København. Han har fået otte undervisningstimer ekstra. Oplever at være dårligt forberedt og må bruge sine pauser på forberedelse, så han har en strategi for næste time. Kører på rutinen og har ikke længere tid til at fortabe sig i nyt materiale eller finde nye forsøg og opgaver til sin undervisning. Christian er teamkoordinator og bruger en del tid på at finde kolleger til vikardækning og på at finde ledelsen og få noget handlet af. Fortæller, at elevplaner nok ender med at blive nogle standardsætninger - en præfabrikeret tekst - for ellers er der ikke tid.

 

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen