Talsmand for Frederikshavn-strejke: Nu lytter de til os

Politikerne kom i tale, borgere har vist støtte på de sociale medier, og borgmesteren har appelleret om hjælp fra Christiansborg. ”Målet med arbejdsnedlæggelse var opmærksomhed på problemet. Det fik vi”, siger lærernes talsmand.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det startede med, at kaffepausen klokken 10 blev brugt til et fælles lærermøde.

Siden blev det til en hel fredag, lærerne i Frederikshavns Skoledistrikt Vest nedlagde deres arbejde i protest mod endnu en runde besparelser, der ville koste 13-14 lærere jobbet.

Lærere i Frederikshavn nedlagde arbejdet i protest mod besparelser

"Vi havde ingen anelse om, at besparelserne ville føre til afskedigelser, så vi blev meget overraskede. Det var dråben for mange af lærerne. I flere år er skoleområdet blevet udsultet, og det her er endnu et hug, som virkelig får os til at tvivle på, hvordan vi skal stå inde for skolekvaliteten fremover", siger talsmanden for lærerne på de tre skoler i distrikt Vest, Jesper Larsen.

"I første omgang ville vi nedlægge arbejdet i en time og bruge tiden på at skrive til medier og politikere med vores synspunkter. Men så besluttede vi, at hvis vi skulle tages alvorligt, burde vi udvide det til hele dagen".

Kerneopgaven drukner

Lærerne nedlagde arbejdet i protest mod besparelser på skoleområdet på 4,7 millioner kroner. Det vil skære 13-14 lærerstillinger væk, og det var den besked, lærerne i Skoledistrikt Vest fik på lærerintra i sidste uge. Men det er ikke kun besparelserne, lærerne er frustrerede over. Det er også den måde, lærerne oplever, at kommunen forvalter skolernes penge på.

Frederikshavn sparer kroner på rullende skolestart

"Nu har lærerne været på kursus i læringsplatforme, som er et system, vi skal dokumentere rigtig meget i. Og når man tænker på, hvor mange penge der givetvis bruges på det i forhold til, hvor meget tid det tager fra selve vores kerneopgave, så bliver man jo frustreret over den prioritering", siger Jesper Larsen og giver et eksempel:

"Det er jo lige før, man er blevet vant til at afbryde gode, fagligt udviklende samtaler med eleverne med at sige: Jeg skal gå nu, for ellers har jeg ikke tid til at skrive om jer i et regneark".

Jesper Larsen fortæller også, at det mere er blevet reglen end undtagelsen, at der er 28 elever i en klasse.

"Med de meget forskellige udfordringer, eleverne kommer med, er det svært at lave undervisning, der passer alle. Det tager også lang tid at forberede sig til det. Oveni hører vi ofte klager fra forældre og elever om, at de bliver frustrerede og får ondt i hovedet af at skulle dele lidt plads med for mange elever", siger han.

Skoleleder siger op: Supertankeren kører derudaf - mennesket bliver glemt 

 

Strejken virkede

Derfor er Jesper Larsen glad for, at borgmester i Frederikshavn Birgit Hansen i går skrev et indlæg i Nordjyske Stiftstidende rettet mod politikerne på Christiansborg. Indlægget tog udgangspunkt i Frederikshavn-lærernes frustration og arbejdsnedlæggelse som et klart tegn på, at kommunens økonomiske rammer er for smalle. At politikerne må indse, at man ikke kan finde flere steder at spare, og at det går udover børnene.

Udvalgsformand i Frederikshavn: Vi har skåret helt, helt ind til benet

"Det betyder noget for os, når vi kan mærke den opbakning. Især når lærere tit får skudt i skoene, at vi klynker. Det er rart, at nogen lytter, når vi råber op. Og der må jeg virkelig sige, at borgmesteren har været cool. Hun kom også op til lærerværelset efter sit interview med pressen og talte med os bagefter", siger Jesper Larsen, der efterlyser endnu mere dialog:

"Generelt må kommunens politikere gerne være bedre til at tage lærerne med på råd. Vi vidste ingenting om, at besparelserne var så voldsomme, at det ville betyde fyringer. Det samme med projekterne. Når vi taler om læringsplatforme, tror jeg, lærerne rigtig gerne ville have været med til samtalen om, hvor meget det skulle prioriteres".