Anmeldelse

Pædagogisk antropologi

Starter du på pædagogisk antropologi til sommer?

Skal du starte på pædagogisk antropologi efter sommerferien, eller er du i gang med at uddanne dig til pædagog? Så er denne rigtig god at have ved hånden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen "Pædagogisk antropologi" undersøger forskellige teorier, tilgange og begreber, der har været særligt betydningsfulde for denne retning. 18 forskellige forskere har bidraget med en masse artikler om alt fra hverdagsliv til ulighed, sprog, globalisering og en masse andre meget store fagfelter. Der vil i de artikler være et gennemgående fokus på pædagogiske forhold, som beskrives i bogen som de forventninger og anvisninger, der påvirker folks handlinger og betydningsdannelse.

Fakta:

Titel: Pædagogisk antropologi

Pris: 322

Sider: 370

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Den pædagogiske antropologi beskrives som en tværfaglig forskningsgren. I forhold til bogens teori og begrebsbrug hentes der inspiration fra eksempelvis filosofi, sociologi, psykologi, etnologi, lingvistik og mange andre faglige discipliner. At der netop inddrages så mange andre retninger, kan kaldes et af den pædagogiske antropologis kendetegn. I en del af bogens kapitler omtaler forskere også egne undersøgelser. Det sker, netop fordi de empiriske undersøgelser indtager en meget central plads i den pædagogiske antropologi. Deltagelse og samtaler er meget velegnede metoder i den pædagogiske antropologi. Der er tale om en forskningsproces, som involverer såvel forskeren som de involverede parter i undersøgelsen. Denne involvering er ikke en brist, men anses som en nødvendighed. Det er i vekselvirkningen mellem detagelse, observation og fortolkning, at der kommer indsigt i den enkeltes verden, og hvordan dette kan relateres til mere generelle analyser.

Bogen er inddelt i fem dele, som samlet giver en introduktion til nogle af de tilgange og begreber, der er centrale i den pædagogiske antropologi i dag. Det vil være umuligt for mig at berøre dem alle, så i det følgende kommer mit samlede indtryk af værket: For det første er det en overskuelig bog med tydelige og logiske opdelinger. Sproget er flydende og forståeligt, og man kommer ind i de forskellige tilgange med masser af eksempler, hvilket er rigtig godt, da der er nogle gange, hvor man skal holde tungen lige i munden. Men derfor er der også både inspiration til studerendes egne opgaver og indblik i viden og metoder til, hvordan de kan gå til det. Alt i alt er bogen en rigtig god grundbog og et godt udgangspunkt, hvis man skal studere pædagogisk antropologi.