Specialundervisning
0   5

Dykning giver seks drenge styrke til specialklassens undervisning

Seks elever i en specialklasse i koncentrerer sig i længere tid ad gangen, efter at de har taget dykkercertifikat. De river heller ikke længere hæftet i stykker, når en opgave driller. Overskuddet skyldes, at de kunne se en mening med undervisningen i dykning, mener deres lærer.

Eleverne i den ældste af de seks specialklasser på Skæring Skole ved Aarhus så modløst og trist på deres fremtid. Det påvirkede deres motivation og koncentration i den daglige undervisning. Derfor udviklede lærerne og pædagogerne en ide om, at eleverne skulle forsøge at tage et dykkercertifikat.

"Vi ville gøre noget anderledes for at fange drengene", fortæller lærer Jesper Bagger om eleverne, som går i 8. klasse.

I 5. klasse var de begejstrede for at dyrke friluftsliv på en lejrskole. Det byggede lærerne videre på i 6. klasse, hvor de en dag om ugen lagde undervisningen uden for klasselokalet.

"Vi ledte efter steder, hvor læring kunne opstå, samtidig med at indholdet var relevant. Vi besøgte blandt andet værksteder, landmænd og museer. Vi kørte også på mountainbike, og da vi lejede cyklerne, fik drengene øje på en båd med dykkerudstyr. Det ville de gerne prøve", fortæller Jesper Bagger.

Artiklen fortsætter under banneret

Drengene kunne se en mening med teorien

En ide var født, men skolen havde ikke råd til at investere i et dykkerkursus, så Jesper Bagger fik blankt nej.

Senere kom han i kontakt med ungdomsskolen Ung i Aarhus, som netop havde ansat en dykkerinstruktør. Hun ville gerne være med til at undervise drengene. Jesper Bagger stod for teoriundervisningen i skoletiden ud fra et undervisningsmateriale, som er bygget meget pædagogisk op, mens dykkerinstruktøren hørte eleverne i stoffet og stod for den praktiske undervisning.

Den teoretiske undervisning består af et pensum på 260 sider, men det afskrækkede ikke drengene med ADHD, ADD, angst, depression, Asperger og autisme.

"Eleverne er normaltbegavede, men de har problemer med hukommelse, koncentration og overblik. I dykning er der en tæt kobling mellem teori og praksis, så de kunne tydeligt se, hvad de skulle bruge teorien til, og det har motiveret dem. Samtidig vidste de, at de var nødt til at gennemføre teorien for at få en flaske med ilt på ryggen", siger Jesper Bagger.

Dykning styrker elevernes ansvar for hinanden

Man kan lære teorien på to måneder, men eleverne på Skæring Skole har gennemgået den hen over syv måneder. Blandt andet fordi Jesper Bagger lagde andre faglige elementer ind i undervisningen.

"Teorien passer godt til både matematik, fysik og biologi. Derfor bredte jeg undervisningen ud til også at handle om for eksempel fisk, og hvad man ikke skal pille ved under vandoverfladen", siger Jesper Bagger.

Også socialt byder dykning på en styrke i en klasse, hvor nogle elever har fuld fart på, mens andre er indelukkede.

"En stor del af dykkerkurset handler om, at man skal passe på hinanden og tage ansvar for den fælles sikkerhed, og det har drengene gennemført fint. Vi har hele tiden haft øje for det fagfaglige og for robustheden i oplevelsen", siger Jesper Bagger.

Ikke et mål i sig selv at opnå certifikat

Drengene dykkede først i en svømmehal, blandt andet i den obligatoriske svømmeundervisning. Senere sprang de i bugten ud for Aarhus, og det var også her, de i efteråret tog certifikat i open water diving.

Der var otte drenge med, da klassen begyndte at lære om dykning. To faldt fra undervejs - fordi de flyttede. Alle andre har taget certifikatet. Men det var ikke et mål i sig selv, at drengene skulle få bevis på, at de kan dykke. Målet var at deltage i undervisningen.

"De skulle presse sig selv, men ikke ud over kanten, for det skal være sikkert at dykke. Hvis en elev ikke følte sig tryg, skulle han ikke dykke", understreger Jesper Bagger.

To elever sagde fra undervejs, fordi de ikke kunne få sig selv til at tage masken af ansigtet i fem meters dybde, hvilket er et krav for at opnå certifikat. Men instruktøren fra ungdomsskolen fik dem til at prøve at tømme masken lige under vandoverfladen, og da de ikke længere var nervøse for det, var de klar til at gå dybere ned. Men det var legalt at sige fra.

"Eleverne skulle gøre deres bedste, men de kunne ikke fejle. De skulle komme af sig selv, fordi de syntes, det var sjovt", siger Jesper Bagger.

Evnen til at koncentrere sig er fordoblet

Eleverne har siden dykket med hajer i Kattegatcentret i Grenå. De har i det hele taget oplevet, at der er noget, de er gode til, og det smitter af på deres dagligdag i skolen.

"Fagligt er de næsten steget et klassetrin, så de nu er på et alderssvarende niveau. De er blevet bedre til at koncentrere sig, så de nu kan arbejde i 45 minutter ad gangen frem for kun 20-25 minutter. Og når noget er svært, river de ikke bogen i stykker. De har gennemført noget, som er svært, og så kan de nok også løse en opgave med brøker", siger Jesper Bagger.

Det har tidligere været en udfordring at få elever fra specialklasserne på Skæring Skole til at gå til afgangsprøve, men Jesper Bagger forventer, at alle - eller i hvert fald næsten alle - fra klassen går, ganske enkelt fordi de tror mere på sig selv.

"Til hverdag kan eleverne føle sig lidt mærkelige, men de ser seje ud, når de går igennem skolen med udstyr på og hører andre sige, at de også vil prøve at dykke", siger Jesper Bagger.

Dykningen har dog ikke ryddet alle problemer af vejen.

"Drengene kan stadig finde på at gøre mærkelige ting, men ved at tænke ud af boksen kan vi finde frem til en undervisning, som giver mening for dem. Det er især vigtigt for elever med udfordringer", siger Jesper Bagger.

Næste årgang kommer også på dykkerkursus

De seks drenge har mulighed for at fortsætte dykkerundervisningen, så de kan tage certifikat i advanced open water diving. Her lærer man at dykke ned til 30 meter, så der kommer et yderligere sikkerhedsaspekt ind over. Derfor samarbejder skolen tæt med forældrene om, hvorvidt det er en god ide, at deres sønner deltager.

Når eleverne i de to nuværende specialklasser på 5. årgang kommer i 6. klasse, skal de også på dykkerkursus.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.274 andre er allerede tilmeldt

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.071 andre er allerede tilmeldt