Debat

Fransk som adgang til verden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fransk som adgang til verden

Af lektor, ph.d. Annette Søndergaard Gregersen, Professionshøjskolen UCC, læreruddannelsen

Kompetenceområdet ”Kultur og samfund” i FFM i franskfaget interagerer med de to sproglige kompetenceområder: ”Mundtlig og skriftlig kommunikation”. Eleverne bliver en del af fransktalende fællesskaber gennem tilegnet viden, holdninger og færdigheder. Efter 7. klasse får eleven mulighed for at have tilegnet sig forståelse af sig selv som en del af et fransktalende fællesskab og efter 9. klasse er målet, at eleven kan agere i et sådan frankofont og globalt fællesskab ved hjælp af sproglige og interkulturelle kompetencer og dannelseselementer.  Idealmålet er, at franskelever i folkeskolen oplever det som en fantastisk mulighed at blive en del af et sprog, der anvendes af mennesker over hele kloden i forskellige sproglige og kulturelle fællesskaber. Og at de får lyst til og mod på at fortsætte denne læring i deres videre uddannelsesforløb og senere voksenliv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Faget kan defineres som et kompetence- og dannelsesfag ud fra en forståelse af kompetencer som viden, færdigheder og handlekompetence, som anvendes i lyset af evner til kritisk og empatisk stillingtagen til egen og andres livsverden.

Færdigheds- og vidensmålparrene ’Kulturforståelse’ og  ’Kulturmøder’ sættes i perspektiv i orientering, forståelse og anvendelse af faget uden for klassens og skolens rum gennem ’Fransk som adgang til verden’.

Her kan startes allerede i 5. klasse med kontakter uden for klasserummet med (elektroniske) postkort, der sendes til en naboklasse i Danmark, der også lærer fransk som fremmedsprog. Senere kan kontakterne udvides til klasser rundt i verden, der også lærer fransk som fremmedsprog, fx via skype. Virtuelle rejser rundt i den frankofone verden er også en god mulighed. Klasserejser ud i den frankofone verden vil være en fantastisk motivationsfaktor: at opleve jævnaldrende og andre sprogbrugere af sproget ud i ’den virkelig verden’. Men for mange elever er et undervisningsforløb med en virtuel rejse og/eller kontakter via fx E-Twinning eller pennevennekontakter via sit fransknetværk nok det mest realistiske.

I forbindelse med folkeskolereformens ikrafttræden i sprogfagene fra 1. august 2014 blev jeg bedt om at formulere et undervisningsforløb til 5. klassetrin i faget til Emu.dk. Forløbet fokuserer på, at planlægning, gennemførelse og evaluering tilrettelægges selvstændigt af en fransklærer og gerne et fagteam sammen med afsæt i årsplanens temaer og de metodiske, materialemæssige og organisatoriske valg i relation til FFM. Der er ikke inddraget et læremiddel i forløbet, men et sådan kan naturligvis anvendes og indgå i et planlægningsforløb.

Jeg foreslår, at en årsplan bygges op omkring 4-5 temaer, der ud fra det spiraliske princip udbygges fra år til år i fordybelse på såvel det sproglige som det kulturelle plan. Således får eleverne mulighed for langsomt men sikkert at tilegne sig både et ordforråd, kulturel viden og en grammatisk sikkerhed, som gør, at de tør formulere sig om emner, som tager afsæt i deres egen verden. Det er lærerens/teamets opgave at sørge for, at temaerne udbygges og gøres mere og mere komplekse i deres indholdsorientering i en global fransksproget kontekst.

Gemt under ’Mundtlig kommunikation → ’Lytning – fase 1’ ligger på fransk www.ffm.emu.dk forslag til tilrettelæggelse af undervisningsforløbet med titlen ”Moi et mon école dans le monde francophone” på http://www.emu.dk/modul/moi-et-mon-%C3%A9cole-dans-le-monde-francophone.

Her kan du hente inspiration til udvikling af flere undervisningsforløb med afsæt i ’sproglig opmærksomhed’ og  en flersprogethedsdidaktik. Forløbene baserer sig på undervisning i tre faser: en før-fase som er en repetitions-, videns- og ordindsamlingsfase, en under-fase som er selve undervisningsaktiviteten, fx et værksted med forskellige gruppearbejder eller en task. I efter-fasen konsolideres og evalueres de sproglige og kulturelle aktiviteter, som forløbet har haft som centrale områder. Her gives også feed-back, og det kommende undervisningsforløb introduceres.

Rigtig god fornøjelse med fransk fra 5. klassetrin i det kommende skoleår.