Turbulent sammenlægning

Glostrup Skole ligger på fem matrikler, har én overordnet ledelse og én skolebestyrelse. Sådan blev strukturen ved sammenlægningen af alle kommunens skoler i 2012. Men vejen til én stor skole blev brolagt med konflikter i form af kultursammenstød, dårligt arbejdsmiljø samt lærer- og lederflugt og gennemførelse af en juridisk personaleundersøgelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har valgt at skildre skolesammenlægningen i Glostrup og dens følger, fordi den er et eksempel på en skole, der nu i høj grad ledes fra rådhuset af politikere og forvaltning. Det er en tendens i hele landet - det kunne man blandt andet se i en SFI-rapport fra efteråret 2015, som viste, at skoleledere på trods af intentioner om et større ledelsesrum har fået mindre indflydelse på skolen, efter at folkeskolereformen og den nye arbejdstidslov er blevet indført. I Glostrup gik de kontant til værks i arbejdet med at skabe en fælles retning på undervisningsstederne.