Forskning

SFI-rapport: Inkluderede elever trives

Langt de fleste elever trives. Også de elever, der tidligere fik undervisning i specialskole eller specialklasse – kaldet "tilbageførte elever". Det viser statusrapport 2 om Inklusionspanelet. Trivslen er stabil over tid, dog skal skolerne stadig være opmærksomme på de tilbageførte elevers deltagelse i klassefællesskabet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, der har udarbejdet rapporten for Undervisningsministeriet. I knapt to år har de fulgt næsten 9.000 elever i folkeskolen i det såkaldte Inklusionspanel.

Trivslen er steget siden 2014, men de tilbageførte elever giver dog stadig udtryk for, at de deltager en smule mindre både socialt og fagligt end deres klassekammerater.

Status: Inklusionen er problematisk

I rapportens opsummering skriver forskerne, at det går godt.

"På trods heraf ser vi også, at det fortsat bør være en prioritet at sikre elevernes trivsel og deltagelse, således at de nuværende, relativt små, negative ændringer ikke øges - og for at den mindre andel af elever, som hverken trives eller deltager aktivt, bedre kan hjælpes".

Der står videre, at netop de tilbageførte elever og de elever, der har brug for ekstra støtte i undervisningen, generelt trives bedre sammenlignet med tidligere. Disse resultater vil i 2016 blive undersøgt nærmere.

SFI-rapport: 60 pct. af inkluderede får ikke støtte

"Formålet med inklusion er at give elever med særlige behov, der har mulighed for at gå i en almindelig klasse, bedre muligheder i livet. Derfor er det positivt, at mange fra den elevgruppe er blevet gladere for at gå i skole. Men der er fortsat steder, hvor indsatsen kan forbedres. Det er afgørende, at alle børn får den nødvendige støtte til at deltage fagligt og socialt. Det er en forudsætning for, at de har en god skolegang", siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Thrane Nørby i en pressemeddelelse om Inklusionspanelet.

I alt skal panelet spørges i tre målinger. Den næste bliver i 2016. Eleverne i panelet spørges: Er du glad for at gå i skole? Er du glad for din klasse? Tænker du nogen gange på at skifte skole? Behandler I hinanden godt i klassen? Hvis nogen i din klasse bliver mobbet, gør de voksne så noget ved det?

Læs rapporten via link til højre for artiklen

Læs mere

SFI-rapport om Inklusionspanelet