Folkeskolereform
2   566

Status på reformen: Der er et stykke vej endnu

Den længe ventede statusredegørelse for, hvordan det går med folkeskolereformen er endelig udkommet her til morgen. Og konklusionen er, at det går lidt fremad i matematik og en del tilbage i læsning, men at man dog ikke er sikker på, at de tal siger noget om elevernes faktiske kunnen. Inklusionsprocenten stiger, og det kniber med at få efteruddannet lærerne i fagene.

"Det tager tid, at få så stor en reform som folkeskolereformen helt på plads. Redegørelsen viser da også, at der fortsat er et stykke vej, før de tre nationale mål for elevernes faglige udvikling og trivsel er nået. Redegørelsen giver os et indblik i, hvor det går godt, og hvor det fortsat halter," siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby, i en pressemeddelelse her til morgen.

Partierne bag folkeskolereformen har som bekendt fastsat en række overordnede resultatmål, som folkeskolen skal nå. Mål nr. 1 er at, at mindst 80 procent af eleverne skal være "gode" til at læse og regne i de nationale test. Baseline blev fastlagt efter sidste års testrunde, og set i forhold til den er det gået markant fremad i matematik og noget tilbage i læsning. Særligt er der blevet markant færre rigtig dygtige læsere i 2. klasse. 

Artiklen fortsætter under banneret

Men ministeriets embedsmænd er ikke overbevist om, at det skyldes, at eleverne er blevet bedre til at regne eller dårligere til at læse. I redegørelsen står "Ministeriet har foretaget en analyse af årsagerne til udsvingene. Analysen viser, at de markante udsving ikke alene skyldes faktiske ændringer i elevernes faglige niveau, men også skyldes forhold angående testresultaterne og testopgaverne". 

3000 færre superlæsere i 2. klasse

Et undermål til resultatmålet om, at eleverne skal være "gode", er at andelen af de allerdygtigste i dansk og matematik skal stige år for år. 8 procent af 2.-klasseeleverne læste "fremragende" i 2014. I dette forår var det kun 2 procent. Det svarer til, at der er 3000 færre rigtig dygtige læsere i 2. klasse i foråret i forhold til 2. klasse før folkeskolereformen. Ministeriet forklarer, at man har kvalitetssikret testene ved blandt andet at fjerne en række opgaver, og at testresultaterne derfor bør være mere valide i 2015 end i 2014. Men for 2.-klasserne hedder det i statusrapporten, at "noget tyder på, at niveauet for at opnå vurderingen 'fremragende' er for højt".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ