Engelsk
0   2501

Fælles Mål 2015: Skærpet fokus i engelsk, men tiden rækker ikke

Utterslev Skole er en af de mere end 500 skoler, der fra skoleåret 2014-15 har arbejdet med de nye forenklede Fælles Mål. Engelsklærer Gitte Riishuus Jensen oplever, at de Fælles Mål giver mening i undervisningen, men savner også, at der bliver lavet grundig forskning på området.

Lyset bliver slukket, men snakken blandt de 28 8.-klassere forstummer ikke. Illumineret af projektoren tæller Gitte Riishuus Jensen langsomt ned med tre fingre i vejret.

"Three… Two… One…", lyder hendes stemme højt. Snakken forstummer, og hendes elever begynder at rette blikket mod det kæmpestore lærred, hvor et powerpoint viser dagens program. Overskriften lyder:South Africa week 23, og under står de seks punkter, eleverne skal igennem torsdag formiddag.

Gitte Riishuus Jensens elever mangler den sidste halve time af filmenGoodbye Bafanaom Nelson Mandelas tid i fængsel. Men inden hun trykker play, gennemgår hun dagens tre læringspunkter, som eleverne skal fokusere på i de opgaver, der knytter sig til filmen. De skal kunne forklare, hvordan apartheid fungerede i Sydafrika; de skal kende betydningen af ord, der knytter sig til apartheid-tiden og de skal kunne diskutere vigtige temaer fra filmen ved at bruge både fakta og deres egen holdning.

Nye fælles mål

Fra det kommende skoleår er det de nye Forenklede Fælles Mål, der er gældende i den danske folkeskole. Men en række skoler og kommuner har besluttet at bruge de nye mål i skoleåret 14-15. Det gælder blandt andet hele Københavns Kommune, ogFolkeskolens redaktion har derfor besøgt Utterslev Skole og fortæller i en række artikler om lærernes erfaringer med de nye Fælles Mål generelt og i de enkelte fag.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Skærpet fokus
Det er ikke nyt for Gitte Riishuus Jensen at tænke bygge sin undervisning op ud fra de Fælles Mål. Men med de nye, forenklede mål er hun begyndt at inddrage eleverne i målsætningerne, ogdet er nyt.  Arbejdet med de nye Fælles Mål har lærere og elever brugt det meste af efteråret på at køre ind, og eleverne har øvet sig i at arbejde med deres portfolier.

Når Gitte Riishuus Jensen tilrettelægger et undervisningsforløb, ser hun på, hvilke forenklede mål hun mangler og tilpasser det til materialet - og ikke den anden vej rundt.  

"Jeg føler mig ikke begrænset af de forenklede Fælles Mål. Tværtimod, så hjælper de mig til at skærpe fokus på, hvad eleverne kan få ud af en film som Goodbye Bafana. Jeg bruger også mere tid på at sætte læringsmål for eleverne, end jeg gjorde før, og det kræver didaktiske overvejelser", siger Gitte Riishuus Jensen.

Hun udvælger både overordnede mål og laver en række delmål, og begge dele evaluerer eleverne på via Google Drev. Her lægger Gitte Riishuus Jensen opgaverne til timerne op, og det er også her, at eleverne vurderer deres kunnen efter hvert forløb.

"Jeg oplever, at eleverne er meget realistiske i evalueringerne af deres udvikling - og det er en støtte til at skabe fokus på læring ved de svageste elever", siger hun. Men Gitte Riishuus Jensen ville ønske - ligesom de fleste andre lærere - at der var tid til at følge eleverne tættere.

"Når jeg skal se deres tegn på læring, bliver det vurderet ud fra deres opgaver og evalueringer af forløbet. Jeg har ikke mulighed for at sætte mig ned hos den enkelte gruppe, når de løser opgaver i timerne. Men jeg synes, at jeg har et godt overblik over deres præstationer, når de fremlægger for hinanden. Hvis de er i makkerpar, er der kun 14 elever, der fremlægger ad gangen, og så når jeg hurtigere rundt", fortæller Gitte Riishuus Jensen.

Pandoras Æske
Med tiden er Gitte Riishuus Jensen blevet klogere på, hvordan hun skal bruge de forenklede Fælles Mål i undervisningen. I starten satte hun gerne syv eller otte læringsmål for hvert forløb i engelsk, men nu er hun nede på tre mål, som er mere konkrete.

"De er ikke så forenklede, de mål - nærmere komprimerede. Det er lidt ligesom Pandoras Æske, når man tager hul på dem, for de bliver ved og ved med at folde sig ud. Og der er altså ikke tid til at gå så meget i dybden med det", siger hun.

"Jeg synes, at det giver mening at bruge målene, men jeg savner virkelig noget grundig forskning på området. Jeg mangler viden om, om det her rent faktisk virker", siger Gitte Riishuus Jensen.

Efter at have arbejdet i næsten et helt skoleår med de forenklede Fælles Mål, har Gitte Riishuus Jensen erfaret, at rutine og erfaring med tiden gør det lettere, selvom det er tidskrævende. Noget af det, hun har haft stor glæde af, er at bruge digitale redskaber som Google Drev til at styre planlægningen, opgaver og evaluering af de mange forløb, hun har på et skoleår.

"Gør det, og gør det helhjertet", lyder opfordringen fra hende. "Man bliver nødt til at sætte tempoet ned i undervisningen for at få fokus på formen. Måske når man ikke lige så meget, som man er vant til, men jeg synes, det er en vigtig prioritet at arbejde med målsætningerne. Og brug dine kolleger - jeg har hentet så meget inspiration fra mine kolleger, også dem, der underviser i helt andre fag".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.794 andre er allerede tilmeldt