Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal fortæller, at skoleledere og kommuner tolker arbejdstidspapiret fra overenskomst 2015 meget forskelligt.

Skolelederne følger kommunernes udmeldinger

Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal fortæller, at skolelederne er underlagt de tolkninger af lærerarbejdstiden, som KL og de enkelte kommuner melder ud. Dermed er det meget forskelligt, hvordan lærerne bliver oplyst om tiden til forberedelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerforeningen og KL er blevet uenige om, hvad ordene i overenskomsten om, at skolelederen skal drøfte det forventede tidsforbrug til forberedelse med læreren betyder. KL mener ikke, der skal sættes timer på lærerens forberedelse, når skolelederen drøfter opgaveoversigten med medarbejderen. Mens DLF mener, at det skal indgå i drøftelsen, hvor meget tid læreren forventes af bruge på forberedelse.  

Lærerforeningen forbereder sag mod KL

Formand for skolelederne Claus Hjortdal vil ikke blande sig i uenigheden.

"Når der er tvist mellem KL og DLF, går vi ikke ind og blander os ind i den situation. Vi er embedsmænd. Og vi er underlagt de parametre som KL melder ud", siger Claus Hjortdal.

Ziegler: "Jeg forstår ikke, at man kan have den opfattelse, at der skal timer på

Han mener, at skolelederne og kommunerne rundt om i landet i praksis tolker arbejdstidspapiret meget forskelligt.  

"Det bliver praktiseret meget forskelligt fra skole til skole. Der kommer også forskellige meldinger fra kommunerne, som går begge retninger", siger Claus Hjortdal.