Lærerliv
0   539

Lærer: Fedt at have fået fritid

Bettina Marup-Dalsten oplever i år at have dårlig samvittighed over for eleverne. Til gengæld har hun nu fået god samvittighed over for sine to børn.

For mange har det på nogle måder været en god oplevelse at få skilt arbejde og fritid ad. Flere lærere har opdaget, hvor meget de har overarbejdet tidligere. Problemet er dog den dårlige samvittighed over for eleverne.

»Jeg holder fast på min fritid, fordi jeg har det godt med at have fri om aftenen og i weekenderne. Det store spørgsmål er, om min undervisning bliver dårligere, da jeg ikke har tid til fordybelsen«, skriver en lærer i undersøgelsens kommentarfelt. Det er Bettina Marup-Dalsten fra Dragør Skole Nord. Hun har skrevet sit telefonnummer i kommentarfeltet, og Folkeskolens redaktion har ringet til hende for at få en uddybning.

Artiklen fortsætter under banneret

 »Jeg er glad for min fritid. Jeg har nu fået at vide, hvor meget jeg skal arbejde, og det betyder, at jeg ikke gør mere end det, jeg får penge for. Det betyder også, at jeg arbejder meget mindre end tidligere«, siger Bettina Marup-Dalsten, der er 38 år og har været uddannet lærer i tre år.

Hun fortæller, at hun som nyuddannet lærer sad tre timer og forberedte sig hver aften og nogle gange til klokken tre om natten, fordi hun havde timer i samfundsfag og historie, som hun ikke har linjefag i. Hun gik ned med stress det første år som lærer, var sygemeldt i tre uger og arbejder nu på nedsat tid - 80 procent.

Grænseløst arbejde

»Folkeskolereformen fik mig til at skifte arbejde. Jeg arbejdede tidligere i Ballerup og bor på Amager, så det blev for meget transport. Min mand er også lærer og er først hjemme klokken 16.30 hver dag, og vi har to børn«.

»Jeg har nok lidt dårlig samvittighed over for eleverne nu, jeg vil gerne gøre det bedre, men til gengæld har jeg nu god samvittighed over for mine børn. Jeg har et familieliv med dem. Tidligere kunne jeg ikke stoppe med at arbejde. Det blev det grænseløse arbejde for mig«.

Bettina Marup-Dalsten mener dog, at hun stadig underviser godt og varieret. Hun har linjefag i tysk og har udelukkende tysktimer fra 5. til 9. klasse. Det giver også et større overskud.

»Jeg får ikke lavet de fede præsentationer på activ-board mere. Nu varierer jeg mere undervisningsmetoderne. Jeg skifter for eksempel mellem gruppearbejde, bevægelse og teori. Jeg fralægger mig noget af ansvaret over for eleverne, jeg har jo ikke tid til mere forberedelse. Men jeg tror, min undervisning er god«.

Kan du holde fast i arbejdsglæden?

»Det er jo spørgsmålet. Det vil tiden vise. Jeg er meget glad for mit arbejde«.

Hvad er den største forandring for dig med folkeskolereformen?

»Det er, at jeg har fået fritid og tid til familien. Men som forælder er jeg rigtig ked af folkeskolereformen. Jeg har en søn i børnehaveklasse, der er meget træt efter den lange skoledag. Der er ingen grund til, at de små skal have seks timers undervisning. De har kun to gange 15 minutters pause på en dag, resten af tiden er struktureret og voksenstyret. Det er så synd. De skal jo have mulighed for at skabe deres egne relationer, og det mangler de tid til«, siger Bettina Marup-Dalsten.

Hun fortæller også, at hun er nødt til at give sine elever ekstra pauser i undervisningen. De er meget trætte, fordi reformen kræver mere af dem med den længere skoledag.

»Men som lærer har jeg det godt. Det er fedt at have fået fritiden om aftenen tilbage. Jeg arbejder i hvert fald færre timer nu end tidligere. Jeg overvejer at gå op på fuld tid efter jul, hvis der bliver mulighed for det«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ