Håndværk og design
1   820

Håndværk og design skal bruge en mangfoldighed af materialer

I udkastet til læseplanen for håndværk og design står der, at eleverne skal bruge materialer i primært tekstil, træ og metal. Men det betyder ikke, at eleverne oftere skal bruge de sløjd-relaterede materialer i håndværk og design – de skal bruge de materialer, der er relevante, slår fagkonsulenten fast.

"Grundlæggende for faget håndværk og design er håndværksmæssig forarbejdning af materialer til produkter baseret på designprocesser. Der arbejdes med håndværktøjer, redskaber og maskiner primært i tekstil, træ og metal". Sådan lyder det i indledningen til udkastet for den nye læseplan for håndværk og design. Formuleringen "primært i tekstil, træ og metal" har fået Wisti Pedersen, der er formand for Danmarks Sløjdlærerforening, til at konkludere i et blogindlæg, at det må betyde "en ligevægtning af de tre primærmaterialer.

Men sådan forholder det sig ikke, fortæller Uffe Bøgelund Bjerre, der er Undervisningsministeriets læringskonsulent indenfor håndværk og design. Han har været med til at skrive læseplanen og de nye Fælles Mål for faget.

"Vi skriver primært  træ, tekstil og metal, fordi det er de store områder fra håndarbejde og sløjd. Men man må inddrage andre materialer også. Lærerne inddrager en mangfoldighed af materialer i dag - glas, horn, ben og andet - og det skal de blive ved med", forklarer Uffe Bøgelund Bjerre. Han kan dog ikke melde fuldstændig klart ud endnu, hvordan de nye Fælles Mål og læseplanerne skal tolkes, da politikerne først skal vedtage dem endeligt i løbet af sommeren. Men intentionen er ikke, at lærerne skal forstå tekstil, træ og metal som tre ligevægtige områder, forklarer fagkonsulenten.

Eleverne skal vælge materialerne

Artiklen fortsætter under banneret

Sløjdlærerformand Wisti Pedersen forslår, at formuleringen kunne ændres til "tekstil og træ/metal" for at gøre det mere klart, hvis der skal være en ligevægt i fordelingen af materialer fra sløjd og håndarbejde. Men det afviser Uffe Bøgelund Bjerre og understreger, at der ikke skal være en kanonliste til materialer. Han sammenligner det med, at læseplanen heller ikke beskriver nøjagtigt, hvilke teknikker der skal bruges i faget, for det bestemmer den enkelte lærer.

"Eleverne skal løse en opgave i enten hårde eller bløde materialer eller i begge dele. Det skal eleverne vælge, og lærerne kan derfor ikke vælge, at det skal være en fifty-fifty fordeling. Lærerne vælger, hvilke håndværksmæssige forløb, eleverne skal igennem", siger Uffe Bøgelund Bjerre og minder om, at der med håndværk og design er sket et paradigmeskift i forhold til håndarbejde og sløjd. Hvor de tidligere var produktfag med fokus på materialer og produkt skal håndværk og design være et læringsfag.

"Produktet er fortsat meget vigtigt i håndværk og design, men mest for eleverne der finder motivationen i produktet. For lærerne bliver der med de nye reviderede Fælles Mål tale om læringsmål og derfor får lærerne større fokus på elevernes læring og ikke så meget på deres produkter", siger han.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.082 andre er allerede tilmeldt