Blog
3   1021

12-tal til skrivegruppen for håndværk&design!

Abonner på nyt om Den faglige forening Håndværk og Design i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

”Glæden ved at arbejde med hænderne” og ”tillid til egne evner” er med i formålet for håndværk&design-faget, bedre kunne det ikke blive!

Så er sommeren kommet til landet og med de nye fællesmål også kommet til folkeskolens nye håndværksfag. Hvor må andre faggrupper dog være misundelige på det nye fags mål. At indbegrebet af den fællesnordiske sløjd, er kommet med i formålet i for h&d med så umålbare  parametre, som tillid til egne evner og glæden ved at arbejde med hænderene, er næsten ikke til at fatte.

Brug en dejlig sommeraften på i sammenhæng, at nærlæse formålet for faget, kompetencemålsskemaerne og den vejledende læseplan for håndværk&design, det giver ro i maven og lyst til nogle spændende implementerings år.  Til den erfarne sløjdlærer giver formålet en tro på, at man er den rette medspiller i faget. Kompetencemålene giver faget og underviseren højstatus, og læseplanen nødvendiggør at skoleledelserne prioriterer og investerer i rammerne for faget, således at implementeringen kan blive en blændende succes på alle landets skoler.

Artiklen fortsætter under banneret

Folkeskolen har altså fået et nyt super spændende fag, hvor eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i træ, tekstil og metal. Det sikrer, at det hensygnende metalarbejde får come-back i folkeskolen. Der er tale om et helt nyt fag med en ligevægtning af de tre primærmaterialer, men ikke nødvendigvis en ligevægtning i alle designforløb, det er op til opgaveløsningen, men set over hele faget længde.

Designopgaverne der stilles, er det bærende nye i faget, og designprocessens formål er at få eleverne til bedre at kunne forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem til det færdige produkt samt, at styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer. Det gælder både i det obligatoriske fag som i valgfaget. Den indbyggede progression i kompetencemålene sikrer, at eleverne får stillet faseægte opgaver og udfordringer, der netop gør, at de opnår et lærings og videns flow, uden at tabe glæden ved arbejdet.

Der er ingen tvivl om, at håndværk&design-faget har fået folkeskolens mest innovative og entreprenante forenklede fællesmål, og det forpligter til tværfagligt samarbede. Heldigvis står de andre fag klar til at modtage opfordringen, med nye krav til innovation og entreprenørskab i alle fag. Især står natur/teknologi klar med deres helt nye kompetencemål om modellering og krav til design af undersøgelser, og dansk klar til at lave de formuleringer og beskrivelser, som ikke nås i håndværksfaget.

Så et 12-tal og tak til UVM og skrivegruppens fremragende indsats og tillykke til alle kommende h&d-lærere med det nye fantastiske fag og valgfag!

Spørgsmålet om rammerne for faget og dermed en god implementering, så også når et 12-tal, er nok et blogindlæg værd!

Wisti Pedersen

Formand for Danmarks Sløjdlærerforening


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.148 andre er allerede tilmeldt