Der må der ikke udvikles en rigid kultur, hvor ingen tør udfordre det, der dikteres fra bjerget, lyder det fra Liberal Alliancens ordfører Merete Riisager.

Merete Riisager advarer mod en folkeskole med sindelagskontrol

”Det må ikke blive sådan, at fordi man stiller kritiske spørgsmål til reformen, så er man i fare for at blive afviklet som skoleleder eller skolelærer", lyder det fra Liberal Alliances uddannelsesordfører Merete Riisager som advarer mod en rigid kultur, der fører til, at ingen tør udfordre skolereformen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der er altid den mulighed, at det er reformen, der tager fejl, og ikke den lærer eller leder, der stiller kritiske spørgsmål. Derfor må der ikke udvikles en rigid kultur, hvor ingen tør udfordre det, der dikteres fra bjerget", skriver Merete Riisager i en mail til folkeskolen, hvor hun kommenterer på, at lærer Erik Schmidt fik en tjenstlig advarsel, fordi han på et internt personalemøde udviste en negativ attitude og en negativ adfærd.

Med jobbet som indsats:
 Erik Schmidt fik en tjenstlig advarsel for »negative holdninger«

"Som lærer og leder har man selvfølgelig ansvaret for at løse de opgaver, man bliver pålagt. Men det må være de faglige resultater, der spiller førsteviolin og ikke hvorvidt man hengiver sig til hvert bogstav i reformen, der er afgørende", skriver Merete Riisager.

"En god skole kræver ledere og lærere, der kan tænke selv. Det må vi aldrig give køb på. Derfor vil det være dybt kritisabelt, hvis skolen kun skal indeholde dem, der ikke stiller spørgsmål. En folkeskole med sindelagskontrol vil være en åndsfattig skole".

"Mange ledere og lærere er af den holdning, at reformen har for lidt fokus på undervisning, kundskaber og dannelse. Der kan også være berettiget bekymring om, struktur, ansvarsfordeling og den praktiske gennemførsel af reformen. Det er en professionel bekymring, som man hellere skulle tage alvorligt end at skamme ud."

DLF: Lærere skal turde kritisere tiltag i skolen