Folkeskolereform
6   1821

DLF: Lærerne skal turde kritisere tiltag i skolen

Debatten om folkeskolen risikerer at blive unuanceret, hvis lærerne ikke blander sig i debatten – både på interne møder og i offentligheden, lyder det fra DLF's næstformand. Hun mener, skolerne er på vildspor, hvis kritik på interne møder udløser tjenstlige advarsler.

Lærerne må ikke holde mund med kritik af den nye skole af frygt for at få tjenstlige advarsler. Sådan lyder reaktionen fra Danmarks Lærerforening oven på, at lærer Erik Schmidt på Agedrup Skole har fået en advarsel for sin "negative adfærd og negative attitude" på et personalemøde.

Næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange vil ikke udtale sig om den konkrete sag. Men hun opfordrer lærerne til ikke at holde eventuel kritik tilbage:

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er meget bekymrende, hvis lærerne får at vide, at de ikke må stille spørgsmål. Skolerne er ude på et vildspor, hvis læreres kritik på interne møder udløser tjenstlige advarsler. Intern kritik er også at passe sit arbejde", siger Dorte Lange og tilføjer;

"Det handler også om skolesyn. I reformen er der lagt meget vægt på, at man skal styre efter test. Lærere vil gerne undervise efter folkeskolens formålsparagraf, som angiver et bredere formål med undervisningen. Skolen skal være gennemsyret af en demokratisk kultur. Skolelederne skal bestemme, men ved møder skal de lytte og tage imod forskellige holdninger. Det er vigtigt, at lærerne kan stille spørgsmål. Måske kan lederne ikke svare - eller også må de svare, at sådan er det bare, men lærerne skal have lov til at stille spørgsmålene".

Tillidsrepræsentanter får mindre indflydelse

Dorte Lange har netop været på en række møder for tillidsrepræsentanter. Meldingerne fra møderne lyder, at tillidsrepræsentanterne ikke i samme grad som tidligere bliver inviteret ind til skolelederen for at snakke om skoleudvikling.

"Skolelederen udvælger de lærere, de gerne vil snakke med. Dermed risikerer debatten om skolens udvikling at blive meget unuanceret", siger Dorte Lange.

Lærere skal bidrage til debatten som fagpersoner

Hun håber, at lærerne også fremover som fagpersoner vil bidrage til debatten om skolen - både på interne møder, men også i offentligheden.

Dorte Lange fortæller, at justitsministeriet har udsendt en vejledning om ytringsfrihed, hvor det understreges, at offentligt ansatte i kraft af deres specialviden kan bidrage med oplysninger om praktiske konsekvenser af politiske beslutninger.

Det skal lærerne selvfølgelig også bidrage med i forbindelse med den nye skolereform og arbejdstidslov, lyder det fra Dorte Lange.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ