"Ildsjælene har konkrete erfaringer med de problemer, deres kolleger oplever. Samtidig lytter de og er til stede, og det gør dem troværdige", siger sektionsleder Helle Suder fra PPR i Aarhus.

Ildsjæle skal fremme forståelsen for inklusionen blandt kolleger og forældre

I næste skoleår kan skolerne i Aarhus få hjælp til inklusionsarbejdet af fem lærere og to pædagoger, som PPR frikøber i halvanden dag om ugen. Ildsjælene har selv stået med et konkret problem, som de har fundet en løsning på, så de trækker på deres personlige erfaringer.

Publiceret
"Ildsjælene får opgaven med at holde oplæg på forældremøder og gå ud til deres kolleger i klasserne. De er uddannede inklusionsvejledere, så de har kompetencerne til at sætte faglighed i spil, så den bliver nytænkt", siger udviklingskonsulent Stine Clasen fra PPR i Aarhus.

Tre film om Fællesskaber for Alle

PPR i Aarhus har lavet en filmtriologi om Fællesskaber for Alle.Først en introvideo, dernæst én om, hvad lærere og pædagogeroplever på en læringsuge, og nu en film om, hvilken betydningFællesskaber for Alle har haft.

Den tredje film er optaget på Solbjergskolen syd for Aarhus.Skolen er valgt, fordi samtlige lærere har været på læringsuge, ogfordi skolen involverer forældrene i samtlige klasser i arbejdetmed inklusion.

Filmen kan bruges af andre skoler, både internt og som oplæg tilen debat i skolebestyrelsen eller på forældremøder. Se filmen vialinket til højre.

Populær bog om inklusion

"Inklusion i skolen - praksisnær guide til fællesskaber" hedderbogen, som beskriver, hvordan Aarhus Kommune har bragt lærernespraktiske erfaringer med inkluderende undervisning i spil ikompetenceudviklingsprojektet Folkeskolens Fællesskaber - en del afFællesskaber for Alle.

Bogen udkom i juni 2013 og er nu kommet i et nyt oplag og some-bog, da mange skoler køber et

antal eksemplarer, som de lader cirkulere blandt personalet.Bogen er udgivet af Dansk Psykologisk Forlag og indeholder øvelserog metoder, som man kan bruge til at dele viden med på enstruktureret måde.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I tre år har Aarhus Kommune kørt projektet Fællesskaber for Alle, hvor lærere fra forskellige skoler er kommet på besøg hos en værtsskole i en såkaldt læringsuge. I løbet af ugen har lærerne set en kollega på værtsskole undervise og har bagefter mødtes til en faglig samtale om det, der skete i klassen.

Din undervisning gør mig bedre

Målet har været at styrke lærernes inkluderende praksis gennem en struktureret videndeling og refleksion over praksis.

Lærere skal fortsat lære af lærere

Udviklingsprojektet slutter med dette skoleår, men PPR i Aarhus fortsætter med at lade lærere lære af lærere. PPR har frikøbt fem lærere og to pædagoger som særlige ildsjæle, skolerne kan trække på.

De syv ildsjæle har det til fælles, at de brænder for et fagligt tema. For et par af dem handler det om forældrenes rolle i forhold til at lykkes med inklusion.

"De har gjort sig erfaringer med, hvordan man inviterer forældre ind i et samarbejde, og hvordan man afstemmer hinandens forventninger", siger udviklingskonsulent Stine Clasen.

Ordet observation kan associere til eksperter og kritik 

PPR har afsat to årsværk til projektet. Ildsjælene beholder deres nuværende job, men bliver frikøbt i, hvad de svarer til halvanden dag om ugen.

"Ildsjælene får opgaven med at holde oplæg på forældremøder og gå ud til deres kolleger i klasserne. De er uddannede inklusionsvejledere, så de har kompetencerne til at sætte faglighed i spil, så den bliver nytænkt", siger Stine Clasen.

Ildsjælene er troværdige

Der er en kvalitet i, at det bliver fra lærer til lærer, tilføjer sektionsleder Helle Suder.

"Ildsjælene har konkrete erfaringer med de problemer, deres kolleger oplever. Samtidig lytter de og er til stede, og det gør dem troværdige. Ildsjælene er ikke tilknyttet permanent, fordi vi tænker det som et projekt på mindst fire år, hvor vi skifter ud på holdet undervejs. Lige nu har lærerne mange udfordringer med urolige elever, men om tre år er det måske noget andet, og det skal vi kunne indrette os efter", siger hun.

Svært at se muligheder for udvikling i eget hus

Ildsjælene er gode til at stille spørgsmål, som kan bringe lærere på byens skoler et nyt sted hen.

"Vi har efterspurgt didaktiske, ledelsesmæssige og relationelle erfaringer og har fået ildsjæle, som kan tage ledelse af forældrene og inddrage dem. Vi er ved at lave et katalog, hvor skolerne kan se, hvad de kan bruge ildsjælene til. Men det er ikke en færdig vare, de bestiller. Vi går i dialog med den enkelte skole om det præcise set-up", siger Helle Suder.

Et eksempel kan være en skole, som vil holde et arrangement om inklusion for forældre og personale og ønsker et oplæg om fællesskabets betydning.

"Det kan være svært at se mulighederne for udvikling i eget hus, og forskellen mellem en ildsjæl og en inklusionsvejleder er, at vejlederne kun kommer på deres egen skole, mens ildsjælene tager ud på andre skoler og bidrager med det, de brænder for. Men de kommer til at møde forskellige udfordringer, for skolerne er vidt forskellige", siger Helle Suder.

Ildsjælene skal ikke slukke brande

Med ildsjælene holder PPR liv i tanken om, at viden skal deles.

"Når en ildsjæl faciliterer et forældremøder, skal klassens lærere være med, så de bliver i stand til at handle på egen hånd", siger Stine Clasen.

Ildsjælene skal ikke slukke brande, understreger Helle Suder.

"De skal være med til pædagogisk udvikling. Vi har dygtige medarbejdere i PPR, men ildsjælene ved, hvad det kræver af didaktiske overvejelser og samarbejde med forældrene at have fem elever med ADHD i klassen. Vi har brug for håndværkere, som kan fortælle, hvad de selv gør, når de skal i svømmehallen med klassen torsdag morgen. Derfor ser vi de syv ildsjæle som et supplement til PPR's øvrige resurser".

Speciallærere kan frikøbes til specifikke opgaver

Alle fem lærer-ildsjæle kommer fra normalskolen, mens de to pædagoger arbejder med børn med ADHD og autisme. Derfor kan det være relevant for skolerne at trække dem ind, men PPR kan også frikøbe speciallærere til specifikke opgaver.

"Ingen fra specialskolerne lagde billet ind, da vi søgte ildsjæle. Det hænger formentlig sammen med, at specialskolerne ikke var med i Fællesskaber for Alle. Efterfølgende har vi aftalt med vores to store specialskoler, at vi kan frikøbe en af deres lærere, hvis en skole efterspørger en ildsjæl med særligt kendskab til for eksempel autismespektret", siger Helle Suder.

Læs mere

Film: Introduktion til FolkeskolensFællesskaber 

Film: Erfaringer fra en læringsuge

Film: Fællesskaber i praksis