Debat

Svar til Christine Antorini

»Sammen gør vi en god skole bedre«.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sådan lød titlen på et oplæg, Danmarks Lærerforening offentliggjorde i januar 2013, hvor vi beskrev, hvordan ønsket om en længere skoledag for eleverne kunne organiseres uden at gå på kompromis med kvaliteten. Men KL og regeringen ønskede som bekendt at fjerne lærernes arbejdstidsaftale, så de ignorerede oplægget, lockoutede lærerne, fjernede arbejdstidsaftalerne og dermed garantien for tid til forberedelse, og oplægget blev ikke indarbejdet i undervisningsministerens reformforhandlinger.

Vi arbejder sammen for at lukkes med den nye skole

Som jeg skrev i klummen, så er KL nu helt tavs i forhold til spørgsmålet om den kommende kvalitet i folkeskolen, og jeg skrev: »Undervisningsministeren nægter på samme vis at forholde sig til, hvorvidt det er muligt for lærere og ledere at lykkes med opgaven«. International forskning og internationale erfaringer peger entydigt på, at det er den tid, lærere bruger - såvel sammen som hver for sig - til at planlægge og evaluere undervisningen, der sikrer kvaliteten i skolen. Den tid er der blevet mindre af fra og med næste skoleår. Det faktum forholder undervisningsministeren sig fortsat ikke til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Partnerskabet for folkeskolen har indtil videre ikke beskæftiget sig med, hvordan lærere skal levere kvalitet i de ekstra undervisningstimer, når der er mindre tid til forberedelse, men det er vi selvfølgelig parate til at drøfte fra Danmarks Lærerforenings side.

At lykkes med opgaven vil sige, at eleverne bliver dygtigere til meget mere end at læse og regne. Fra og med næste skoleår har lærere og ledere fået dårligere betingelser til det arbejde, fordi regeringen har valgt at finansiere reformen ved at spare på lærernes forberedelsestid. I mange kommuner går kommunalbestyrelsen heldigvis imod KL's ønsker og indgår aftaler med den lokale kreds, som i nogen grad sikrer kvaliteten i undervisningen, men alt for mange steder er lærere og ledere overladt til selv at forsøge at klare opgaven.

Dorte Lange, næstformand for DLF