Debat

Vi arbejder sammen for at lykkes med den nye skole

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er helt afgørende, at vi arbejder sammen for at gøre skolen bedre for alle elever. Jeg deler derfor ikke Dorte Langes opfattelse af, at jeg ikke forholder mig til, hvorvidt lærere og skoleledere kan lykkes med implementeringen af reformen (Folkeskolen nummer 8, DLF mener).

»Med rig mulighed for at sætte sit eget præg«

Tværtimod. Det er noget, der optager mig meget. Den danske folkeskole står over for en historisk stor reform. Det er derfor indlysende, at landets lærere og skoleledere står over for en stor opgave. Det er en opgave, som det vil tage tid og kræfter at løse. Og derfor er det en opgave, som vi i Undervisningsministeriet gør rigtig meget for at bakke skolerne op i.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi har allerede en god dialog med Danmarks Lærerforening, og jeg er overbevist om, at vi sammen kan gøre skolen endnu bedre for vores børn. I partnerskabet for folkeskolen samarbejder vi blandt andet med Danmarks Lærerforening for at sikre, at lærerne får de bedst mulige betingelser for at arbejde med den nye folkeskole i forbindelse med kompetenceløft og varieret undervisning. Vi samarbejder også med Danmarks Lærerforening om udformningen af de nye Fælles Mål, der danner retning for indholdet i undervisningen.

Ude i kommunerne ved jeg, at skolerne og forvaltningerne allerede arbejder på højtryk med at omsætte reformtankerne til en konkret skolevirkelighed. I takt med at indholdet bliver mere konkret, håber og tror jeg også, at lærerne vil se de mange muligheder, reformen giver dem for at udvikle undervisningen og i endnu højere grad sætte deres egen faglighed i spil. Her kan de få hjælp fra læringskonsulenter, som skal vejlede kommuner og skoler i, hvordan de bedst muligt kan løse de opgaver, der ligger i reformen. Vi har også etableret et resursecenter for folkeskolen, som gør viden om læring nem at gå til for lærere og skoler. Også her indgår vi i et samarbejde med Danmarks Lærerforening.

Samarbejdet om at gøre skolen endnu bedre for vores børn er således allerede i fuld gang. Og derfor tror jeg på, at vi kan lykkes med den nye skole.

Svar til Christine Antorini