Welcome to body-bingo. Learning and playing. Fold din »plade« rigtigt, og råb »body-bingo«, når du har alle »legemsdele« rigtige. Emilie råber baby-bingo, og »pladerne« bliver hurtigt til hatte.

1. klasses pionerer: What did you play in school today?

Learning by playing: Nadja Rau og hendes team på Risingskolen er sammen med eleverne »early birds« med undervisning i engelsk i 1. klasse. De eksperimenterer med metoder og materialer fra sociale medier. Læs hvad der virker for linjefagslæreren og krudtuglerne i 1.b.

Publiceret

3 pointer 
fra Nadja Rau

39 år, uddannet 1999. Underviser i dansk, engelsk og musik, ogsåtilknyttet skolens resursecenter.

Linjefagslærer i engelsk, men har ikke før 2013 haft tilknytningtil indskolingen.

Har også 1.b til musik og blev af sin afdelingsleder, KathrineVestergaard Dahl, opfordret til også at undervise klassen i »tidligengelsk«.

 

Tre pointer om erfaringerne - so far:

• »Generelt er vi gode til videndeling. Vi hjælper hinanden. Derer jo ikke meget, vi kan tage ned fra en hylde«.

• »Jeg har fundet ud af, hvor mange fede ting der ligger pånettet, så jeg er blevet god til at finde det på YouTube og andresteder«.

• »Eleverne synes, det er fedt, det bliver man lidt høj af«.

Team English: Step by step

Risingskolen har valgt opstart med tidlig engelsk i skoleåret2013 for at være klar, når ordningen bliver obligatorisk medfolkeskolereformen fra 1. august 2014.

Der lægges vægt på samarbejdet i team blandt lærerne med engelski 1. klasse - inden skoleårets start var det vigtigt at fåafklaring på, hvad der forventes af eleverne i forbindelse medtidlig sprogindlæring. Hvem i teamet er god til at finde link oggratisprogrammer, som kan bruges?

Udgangspunkt i Fælles Mål, fælles udarbejdelse afundervisningsforløb. Fællesmappe på intra. Enkle, jordnære emner,for eksempel: Body-words, colors. På fælles computerdrev samlerlærerne i mapper de brugbare videoer, de finder på for eksempelYouTube.

Kursus for hele teamet på fire lærere ved opstart: First ClassEnglish ved Sproglærerforeningen.

Her er nogle links til nogle af de materialer, Nadja Rau ogkollegerne i teamet har fundet til engelskundervisning i 1.klasse:

youtube.com:  Muffin songs: Head, shoulder, knees and toes- Kids body parts song (This is me)

Colour song 2

Prøv også disse to sites:

enjoyenglish.free

learningchokolate.com

Kilde: Risingskolen

Fagligt netværk Engelsk

Netværket hedder Engelsk, og her vil fagets udfordringer blivetaget op, for eksempel tidlig sprogstart, som bliver obligatoriskmed engelsk i 1. klasse efter sommerferien. Du kan kommentere oglæse blogs, blandt andet blogger nu Aase Lomholt Thomsen, formandfor Sproglærerforeningens fagudvalg i engelsk.

Nadja Rau taler udelukkende engelsk til elever­ne, når hun underviser 1.b.
Før legen body-bingo har Nadja Rau ladet eleverne finde de rigtige engelske ord for menneskets kropsdele.
»I starten stod jeg foran eleverne med en hel masse tekst. Vi skulle lege en leg, der hedder ’Days of the week’, men de kunne jo ikke engang læse ordene på dansk, så i stedet har jeg gjort undervisningen meget visuel med mange lege. Det sker ubevidst«, siger Nadja Rau.
»I starten var eleverne lidt i panik og sagde: ’Jamen, vi forstår ikke, hvad du siger’. Jeg forklarede, at det er okay ikke at forstå det hele, og sagde: ’I kan bare gætte’. Den har de købt, siger linjefagslærer i engelsk på Risingskolen i Odense, Nadja Rau.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Musikken er høj denne fredag formiddag i klasseværelset hos 1.b på Risingskolen i Odense, og melodierne er alle i dur. Lærer Nadja Rau skruer en tak op for den muntre musik på computeren, mens hun får de sidste slides frem på »the white board«.

»Hello-hello-hello, it's time for English now«, gjalder musikken ud fra højttalerne i klasseværelset. Lige om lidt er det for alvor tid til tidlig engelsk.

Undervisningsmaterialerne har linjefagslæreren og hendes kolleger i teamet i høj grad selv flikket sammen fra YouTube og andre sociale medier. Dagens program er klar, selv om de Fælles Mål endnu ikke er det for engelsk i 1. klasse. Et billboard over lektionen i engelsk for begejstrede ser således ud:

»Sing a song. Shout some body-words. Jump and smack the word«.

Nadja Rau, klædt i sort, lyser op i et stort smil, da hun vinker eleverne ind i klassen til lokketonerne af happy go easy-sangen med den letfattelige hookline »It's time for English now«. Mens frikvarteret fader ud, begynder de første elever at danse rundt i lokalet anført af Nadja. En del af eleverne leger stadig uden for døren på den hærdebrede gang på Risingskolen. Solidt bygget til at rumme 1.500 elever. Men det var dengang for over 60 år siden, nu går her 600. Klassen, vi i dag er tunet ind på, har 22 elever. Og nu skal de have »tidlig engelsk«, hvor engelskundervisning normalt starter i 3. klasse.

Find your seats

»Hello, hello hellooo, it's time for English now«, synger Nadja Rau og modtager resten af eleverne med smil. Eleverne danser i quicksteptempo rundt i klasselokalet. Lokalet, som læreren verbalt løfter med udtrykket »The English Room«. Den høje drive og humøret smitter, eleverne virker alle glade og engagerede.

»One more time«, råber Nadja Rau, da indledningsmarchen toner ud.

Nu tæller linjefagslæreren i bogstaveligste forstand for:

»One-two-three« - »Hello-hello-hello, it's time …«. Så er vi i gang med endnu en dans rundt i klasselokalet. »Thank you very much«, siger Nadja Rau med tydelig udtale. »Find your seats, find your seats«, råber hun ivrigt, og eleverne er hurtigt på pladserne.

»Nicole, take your shoes off«, siger læreren med tydelig diktion og mimik, budskabet forstås straks af Nicole.

»Yes«.

The monster's nose is »lyserød«

Nu er det tid til at lege med farver - en tegning af et fælt monster kommer op at hænge på whiteboardet.

»Please«, siger Nadja Rau, »tell me, what color is the monster's ears«. Hun udtaler det e-a-r-s og gestikulerer mod de fremspringende punkter på monsterets anatomi.

»Red«, lyder det tydeligt fra Casper.

»Is that right?« spørger læreren ud i klassen.

»Yeeees«, lyder det samstemmende fra flokken, som tydeligvis er klar til endnu en leg. Men de må lige nu blive siddende, til alle farverne på the ugly monster er repeteret.

»What color is the monster's nose?«

»Lyserød«, lyder det fra en af eleverne.

»Ooh, say it in english«, lyder det straks fra linjefagslæreren.

»Pink«, kommer det så fra en anden.

Gloserne flyver rundt i lokalet, halve og hele sætninger med eller uden endelser.

»The monster's nose is pink, it looks like a clown«, siger Nadja Rau konkluderende. Hun afslutter med et »very good«.

Det gør hun tit. Rigtige svar giver feedback fra læreren i form af positive strokes.

Og før nogen kan nå at sige røv til bænk på fremmedsprog, er eleverne oppe af stolene igen. Endnu en leg. Bevægelse i undervisningen, så gardinerne og tegningerne på væggene basker.

De kaster sig ud i det

Lad os tage en timeout med Nadja Rau med lidt refleksioner over, hvordan hun agerer i praksisfeltet i den udfordring, der hedder tidlig sprogstart - som bliver obligatorisk i 1. klasse fra 1. august i år.

»Eleverne i 1. klasse er så motiverede. De tager det hele til sig så hurtigt, og de kaster sig ud i det. Der er ingen tilbageholdenhed«, siger Nadja Rau.

I teamet har de blandt andet været på kursus sammen i Vejle for at forberede sig på tidlig sprogstart.

»Det er en klar forskel, for når man starter med engelsk i en 3. klasse, så er eleverne lidt mere tilbageholdende. De tænker over deres udtale på engelsk, altså måske sådan lidt 'det tør jeg ikke rigtigt'. 1.-klasserne er fuldstændig ligeglade, om de står og leger gorilla, mens de siger noget forkert«, forklarer Nadja Rau om den form for do it og begejstring, hendes klasse udviser.

Set ud fra hendes synspunkt og praktiske erfaringer er der ingen grund til at vente med sprogundervisningen i engelsk til 3. klasse.

»Engelsk kan kun blive bedre, ved at eleverne starter tidligere. Det er jeg overbevist om, især deres udtale. Jeg er sikker på, at de kommer til at tale meget bedre engelsk på denne måde. Men det er en anden måde at undervise på. Det er legende. Jeg kalder det ubevidst læring«, siger Nadja Rau.

Hun erkender, at der ikke ligefrem findes en masse relevant undervisningsmateriale på skolen. Hvad gør man så ud over at finde sange og diverse på sociale medier?

»Vi prøver at skabe nogle situationer, hvor de bruger engelsk - eleverne kan noget i forvejen, og de vil gerne. Det er lidt sejt at kunne engelsk. Eleverne kender engelske udtryk fra iPads og spil. Det har status i forhold til tysk - det havde i hvert fald lavstatus, da jeg selv gik i skole«.

Your chewing gum …

Timen fortsætter med øvelser, sange og løb. Og så konkurrencen »Smack the word«, hvor eleverne i duel kappes om at nå først op til tavlen og ramme den rigtige glose, når Nadja Rau peger på forskellige legemsdele på whiteboardet.

En af eleverne har noget i munden, spotter læreren og udbryder:

»Your chewing gum«. Drengen i forreste række i lokalet smiler stort, men sekunder senere rejser han sig og ofrer behørigt den lyserøde klump tyggegummi i en skraldespand.

»De forstår selvfølgelig ikke alle ordene, men de forstår det meste«, siger Nadja Rau. Hun bruger tydeligt kropssprog, og det ser absolut ud til at virke på forståelsen.

»Der skal ske noget i timen, der skal være bevægelse. Det er for tidligt for dem at sidde ned og dvæle ved en opgave for længe. Det er en flok små krudtugler«, siger hun. Endnu en sang afslutter timen, og med Nadja Raus ord er det »time to clean up«. Eleverne hjælper med at rydde til side. Klokken kimer - School's out«.

Powered by Labrador CMS