Debat

Hvorfor SkoleIntra blev en succes

Hvad blev der af alle de penge, skolerne har betalt for en videreudvikling af SkoleIntra?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg blev dybt rystet over meldingen om, at SkoleIntra skal udskiftes med en ny brugerportal, men jeg mærkede nok, der var et og andet på vej på sidste SkoleIntra-træf.

Der er ingen tvivl om, at SkoleIntra skal ”følge med tiden”, og til alle jer, som ikke var med fra begyndelsen af SkoleIntra, så kan jeg fortælle, at SkoleIntra måske nok er det produkt, der hyppigst og hurtigst har ændret sig. Måske lige bortset fra de senere år, hvor det er gået lidt trægt, og set i bakspejlet er det måske med vilje? (tiden blev muligvis brugt til at omdanne Uni-C til styrelse??)

I 2008 (tror jeg) indførte Uni-C en prisstigning af SkoleIntra med det formål, at der skulle være til en konvertering af alle modulerne, så de kunne fremstå tidssvarende. Det er sket med Skoleporten, men hvad med alle de øvrige moduler. Hvorfor den forsinkelse?På SkoleIntra-træffet i 2012 lagde jeg bl.a. mærke til et indlæg fra en forvaltning, som plæderede meget for en ny indgang til SkoleIntra via den kommunale hjemmeside, og det lugter den nye plan meget af.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Lige pludselig er det gået op for Ministerium og kommuner, at lige præcis i skolerne virker kommunikationen på kryds og tværs. Netop den digitalisering, det har været så svært for det offentlige at få gang i. Her fungerer det uden trusler om at blive lukket ude fra samfundet.

Og hvad gør man så? Man udsætter, udsætter og udsætter konverteringen af SkoleIntra, så nye brugere finder SkoleIntra stærkt forældet. Og med begrundelsen, at det er forældet bliver det lettere at ”sælge” et nyt produkt. Spørgsmålet er så: Hvor er alle de penge Uni-C har fået ekstra i kassen siden 2008?

Hvad ingen beslutningstagere åbenbart har fattet er, at SkoleIntra netop blev en succes, fordi det er brugerne, der har været med til at udvikle det. Ikke en snedig tænketank eller tilfældigt firma med flotte salgstaler. SkoleIntra blev opfundet af to lærere, der manglede en digital platform, og vi andre så fidusen, overtalte vores skoleledere, og så begyndte en udvikling, der nok ikke er set mage til. Alle brugere kom med idéer og ønsker, og ønskerne blev opfyldt lynhurtigt.

To store it-firmaer opdagede, at her var et godt produkt, så de kom hurtigt på banen med deres. Det første produkts synsvinkel var fra forældrene. Altså hvad forældre havde brug for at vide. Det andet produkts synsvinkel var fra skolens ledelse. Altså, hvad havde ledelsen brug for. Ingen af disse produkter overlevede, og hvorfor? Kunne det tænkes, at de brugere, der skulle fodre systemerne med data, altså lærerne, ikke oplevede en lettelse i deres hverdag, men bare endnu en ting, som skulle overstås?

Kan man forestille sig, at den nye portals synsvinkel bliver fra Ministeriets? Tja…. Det kan man måske frygte…Venlig hilsenHelle Andersen