Reformen er uambitiøs, siger fysik/kemilærerne, der understreger, at der er behov for øget interesse for naturfagene i folkeskolen

Fysik- og kemilærere: Uambitiøs reform

Skolereformen er uambitiøs, når det gælder naturfagene, mener Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, der efterlyser et fagligt løft i naturfagene. Kun natur/teknik har fået tilført en ekstra lektion i 2. og 4. klasse. Foreningen ønsker forsøgs- og udviklingsarbejder både i forhold til samarbejde og evaluering i det høringssvar, de giver.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Natur/teknik er et vigtigt dannelsesområde", står der i reformteksten, men det afspejles ikke i, at kun faget natur/teknik er givet ekstra lektioner på 2. og 4. klassetrin. Fysik/kemi er ikke tillagt hverken ekstra timer eller nogen form for opmærksomhed, skriver landsformand Peter H. Jensen fra Danmarks Fysik- og Kemilærerforening.

Styrk de engagerede naturfagslærere

 Foreningen ønsker udviklingsmuligheder og foreslår, at man styrker den naturfaglige kultur i folkeskolen, igangsætter forsøgs- og udviklingsarbejder både i forhold til samarbejde og evaluering, fortsat giver mulighed for gruppeprøve i fysik/kemi og giver øget undervisningstid, så både den praktiske og den teoretiske dimension af naturfagsundervisningen kan blive tilgodeset.

Kun få naturfagsundervisere på læreruddannelsen

 Formanden henviser til en konference holdt af Akademiet for Tekniske Videnskaber, hvor der blandt andet blev talt om den fremtidige mangel på undervisere i naturfagene, og at den danske velfærd er afhængig af, at Danmark fortsat kan levere nogle af verdens bedste kandidater inden for det naturfaglige vidensområde. "Grundlaget for dette begynder i folkeskolen", skriver han i høringssvaret.