Reglerne for en rigtigt indrettet kontorarbejdsplads er gældende for lærerne også, når de skal arbejde på skolen. Billedet er fra Brancevejledningen Kontor udgivet af Branchearbejdsmiljørådet

Lovindgrebet giver bedre lærer-arbejdspladser på skolerne

En jurist har henvendt sig til Folkeskolens redaktion med en vejledning til lærerne om hvilke arbejdsmiljøkrav, de kan rejse bl. a. om lærerarbejdsplads på skolen efter det nye lovindgreb. DLF sender et nyt materiale ud om samme emne til september.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Kend dine rettigheder som lærer" hedder den vejledning, som jurist Henrik Brinks har sendt til redaktionen efter lovindgrebet og lærernes nye arbejdstidsregler. Vejledningen handler om arbejdsmiljøreglerne. Om krav til skærm, arbejdsbord og -stol, mobilabonnement, internetabonnement, kontorartikler i forbindelse med lærernes kommende øgede arbejdstid bundet til skolen, for eksempel når de forbereder sig.

Henrik Brinks er gift med en folkeskolelærer og far til to børn i folkeskolen, og det er i den anledning, at han har lyst til at komme med et input. Han er uddannet jurist og har for nylig været med til at udarbejde en APV (arbejdspladsvurdering) for et firma.

"Som oprejsning til den meget hårde medfart du som skolelærer har fået igennem hele lockoutforløbet, kan du nu glæde dig over, at du langt om længe kan gøre krav på at få en ordentligt arbejdsplads upåagtet, at det bliver voldsomt dyrt for den enkelte kommune. Det er dog kommunens hovedpine - ikke din", skriver Henrik Brinks som præsentation for vejledningen.

Skolelederformand: Lad os prøve 37 timers tilstedeværelse næste år

Han fortæller om de krav, lærerne kan rejse med arbejdsmiljøreglerne i hånden og fortæller, hvordan man kan bruge sin tillidsrepræsentant, Arbejdstilsynet og skattelovgivningen.

Vejledningen kan læses her til højre for artiklen. Sammen med to artikler som Henrik Brinks har skrevet: "Bombe under KL's overenskomstkrav?" og "Kendt folketingsmedlem opfordrer Folketinget og KL til lovbrud", hvor han er rystet over en bemærkning fra Lotte Rod fra De Radikale, der fortæller til dr.dk at kravene til lokaler og arbejdspladser må komme i løbet af de næste mange år.

På dlf.org kan man finde DLF's vejledning om lærerarbejdspladser, mødelokaler og hvilerum. Her står også, hvad Arbejdstilsynet har udtalt om indretning af kontorarbejdspladser på skolerne. For eksempel at lærerværelser ikke kan deles op i lærerarbejdspladser, så længe det også anvendes som spisestue.

DLF udgiver materiale til september Arbejdsmiljøkonsulent i DLF Jørgen Bruun Christensen har også fået vejledningen fra jurist Henrik Brinks.

"Det er fuldstændig rigtigt, som han fortolker arbejdsmiljøreglerne, og han har helt ret i, at reglerne selvfølgelig skal overholdes, når det gælder lærernes arbejdsmiljøforhold. Derfor er vi også i DLF i gang med et større materiale, der skal ud til skoler og arbejdsmiljørepræsentanter. Det skal være klar i september", siger Jørgen Bruun Christensen.

Materialet udgives i samarbejde med Gymnasieskolernes Lærerforening og Frie Skolers Lærerforening, og det er firmaet Bascon med speciale i byggefaglige spørgsmål og specielt skolebyggeri, der udarbejder materialet. Afdelingsleder i Bascon Ulla Kjærvang står sammen med en række jurister, arkitekter og ingeniører for arbejdet sammen med DLF. Der er nedsat fokusgrupper med lærere, skoleledere og arbejdsmiljøansvarlige i kredsstyrelser inden for alle skolegrupper - folkeskole, gymnasium og erhvervsskole.

"Der bliver tale om et inspirationsmateriale, for de enkelte kommuner og skoler skal i samarbejde beslutte, hvilken skolepolitik de har. Skal man have rum til team i alle skolens afdelinger, skal der være pauserum til skolens lærere samlet eller i afdelingerne, hvor mange rum skal man have til fordybelse, og hvor mange med skærmarbejdspladser? Det skal man tage stilling til i dialog ude i kommunerne. Når man har skolepolitikken og strukturen på den enkelte skole, skal man igennem overvejelser, om der skal bygges om, bygges til, og hvordan arbejdspladser og pauserum skal indrettes, så de lever op til arbejdsmiljøloven", siger Jørgen Bruun Christensen.

"Vi håber, at man med et grundigt arbejde kan undgå unødvendige og dyre ombygninger og hovsa-løsninger. Vi er bestemt klar over den opgave, der er, men vi vil gerne arbejde ud fra hele kernen i arbejdsmiljøloven, som sker i et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Og resultatet skal være, som loven foreskriver: at medarbejdernes sikkerhed og sundhed ikke er truet".

Skolerne skal også udarbejde nye APV'er, når arbejdstiden ændres. Alle lærere skal aftale deres arbejdstid og udarbejde en opgaveoversigt efter den nye overenskomst.

"Når ledelse og lærer i dialog har udarbejdet opgaveoversigten, får man en mulighed for at se, om der er balance mellem opgaver og fritid for den enkelte medarbejder", siger Jørgen Bruun Christensen.

Dialogens vej til gode arbejdspladser Jørgen Bruun Christensen medgiver, at der er eksempler på, at indretningen på skoler halter. Især har man haft mange indeklimaproblemer, hvor Arbejdstilsynet har været ude og give påbud på skolerne om, at problemerne skulle løses.

"Vi skal nødigt komme i en lignende situation med lærerarbejdspladserne. Hvis vi ser på HK's erfaringer med at få indrettet gode kontorarbejdspladser, så tager det nogle år, før tingene er i orden. Man skal huske, at lærerarbejdspladserne ved fuld tilstedeværelsespligt skal være lige så gode på skolen som på rådhuset - og de skal leve op til reglerne".

Han fortæller, at reglerne er forskellige alt afhængig af, hvor meget tilstedeværelse lærerne skal have på skolen. Der er 14-15 forskellige regelsæt, der handler om arbejdspladsens indretning, belysning, akku-stik, bygningsregulativ, ventilation, flugtveje og møbler. Alt det skal materialet fra Bascon omfatte, og DLF vil udarbejde tjeklister, som arbejdsmiljørepræsentanterne kan gå frem efter.

"I september 2014 er vi i gang og skal have arbejdet inkluderet i de skolepolitiske overvejelser, man har i kommunerne, og omkring foråret 2015 vil kredsene kunne begynde at kontrollere, om indretningen er i orden. Men nogle steder er der slet ikke plads til at lave lærerarbejdspladser, så der skal måske bygges om", siger Jørgen Bruun Christensen.

"For os er det vigtigt, at medarbejderne inddrages i processen. Vi vil helst gå dialogens vej".