OK13
0   268

Skolechefer: Lærerne skal nok få indflydelse

Lærerne skal fortsat være med til at udvikle folkeskolen, lover Børne- og Kulturchefforeningen, der inviterer lærerne til samarbejde, men samidig glæder sig over, at lederne får mere magt.

"Skoleledere, der styrer skoler efter samlebåndsprincip med stopur og
nidkær kontrol af lærernes indsats i stort og småt. Skræmmebillederne af,
hvordan den nye hverdag i folkeskoler vil forme sig for lærerne, har været
mange. Men der er ikke hold i dem", siger formanden for Børne- og Kulturchefforeningen, Flemming Olsen i en pressemeddelelse.
"Vi er på ingen måde interesseret i at indføre den slags ledelse - vi har ikke en fiks og færdig pakke klar, som lærerne skal indordne sig. I stedet ønsker vi i samarbejde med lærerne at udvikle den skole, der er bedst for børnene - det er dem, der skal i fokus".

Flemming Olsen lægger dog ikke skjul på, at skolecheferne er glade for, at lederne i landets skoler får udvidede beføjelser:

"Hidtil har den enkelte lærer kunnet planlægge en stor del af sit arbejde selv; nu vil skolelederne i højere grad kunne beslutte, hvad der skal prioriteres. Det vil gøre det nemmere at nå målsætningerne om en bedre
folkeskole".

"Vi er klar til at bakke skolelederne op og arbejde for, at de sikres
efteruddannelse, som matcher det større ledelsesansvar. Og vi står på mål for, at de ikke får hældt flere opgaver på ovenfra. De skal have ro til at forfølge de nye mål, så vi opnår en bedre folkeskole", siger Flemming Olsen.

Artiklen fortsætter under banneret

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ