Tirsdag i sidste uge mødte lærernes formand Anders Bondo og LC’s sekretariatsleder Mariann Skovgaard op i KL til det sidste møde om lærernes arbejdstid. Få timer efter blev de sendt hjem, og om natten erklærede KL sammenbrud.

KL vil låse lærerne ude

For første gang nogensinde har kommunerne varslet, at de vil lockoute alle overenskomstansatte lærere, hvis ikke lærerne er klar til at indgå en lederstyret arbejdstidsaftale. Både KL og Bondo vil forhandle.

Publiceret Senest opdateret

DLF ønsker svar på blandt andet dissespørgsmål:

• Hvordan kender læreren omfanget af de enkelte elementer iopgaveporteføljen?

• Hvilke bestemmelser gælder der for ændring af
arbejdstiden?

• Hvordan sikres en sammenhængende arbejdsdag?

• Hvordan sikrer man, at der ikke planlægges med overtid iforhold til en 37-timers uge?

Smal lønaftale

Før forhandlingerne om lærernes arbejdstid spidsede til, indgikde kommunale arbejdsgivere og arbejdstagere med henholdsvis MichaelZiegler og Anders Bondo i spidsen et forlig om de generellekommunale overenskomstaftaler. 1,91 procent i generellelønstigninger med de første 0,5 procent til udbetaling allerede 1.april 2013. Dertil kommer 0,25 procent til forhandling på deenkelte overenskomstområder, altså i alt lønstigninger i udsigt tillærerne på 2,16 procent over to år - en smule mindre end vedoverenskomsten for to år siden.

Forhandlinger kronologisk

19. december

Første forhandlingsmøde. LC opfordrede KL til at svareskriftligt på en række spørgsmål.

8. februar

Parterne mødtes. Lærerne havde ikke modtaget svar på de stilledespørgsmål.

14. februar

LC modtager et aftaleudkast, hvor lærerne skal stå til rådighed1.924 timer om året.

24. februar

LC foreslår, at lærerne arbejder efter samme arbejdstidsaftalesom pædagogerne i skolen.

26. februar

Parterne mødes til afsluttende forhandlinger. Efter få timersendes lærernes forhandlere hjem for at udarbejde en liste overønskede ændringer til KL's forslag.

27. februar

Omkring klokken 1 om natten erklærer KL sammenbrud.

28. februar

KL varsler lockout.

4. marts

Forligsinstitutionen indkalder lærerne og kommunernesforhandlere til første møde.

1. april

En konflikt kan tidligst starte. Forligsinstitutionen kanbeslutte at udsætte konflikten 14 dage.

15. april

Forligsinstitutionen kan udsætte konflikten yderligere to ugerog fem dage, hvis man vurderer, at parterne kan nå et resultat.

2. maj

Folkeskolens skriftlige afgangsprøver er planlagt til atbegynde, men må muligvis aflyses, hvis konflikten ikke er løst.

4. maj

Udsættelse af konflikt er ikke længere mulig. Lærerne lukkes udefra skolerne.

3. juni

De mundtlige afgangsprøver er planlagt til at begynde, menmå

muligvis aflyses, hvis konflikten ikke er løst.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Konflikt skaber ikke en bedre skole. Det er formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen helt sikker på. Og derfor forbereder han sig også på at komme til forhandlinger med KL i Forligsinstitutionen, efter at overenskomstforhandlingerne om lærernes arbejdstid er brudt sammen, og KL og Finansministeriet har varslet lockout. Danmarks Lærerforening vurderer, at op mod 44.000 medlemmer vil blive ramt af en lockout.

»KL's lockout er en hel unødvendig optrapning i forhold til de forhandlinger, som er i gang. Jeg anser langtfra mulighederne for at nå frem til et forlig for at være udtømte. Derfor vil jeg endnu en gang opfordre KL til at komme tilbage til forhandlingsbordet. Vi skal bruge alle tænkelige muligheder for at nå frem til en aftale til gavn for folkeskolen og elevernes undervisning«, lyder det fra Anders Bondo.

Tid til forberedelse

I flere måneder har lærernes formand i medierne og ved forhandlingsbordet kæmpet for at forklare, hvorfor det er vigtigt, at der er en sammenhæng mellem antallet af undervisningstimer og forberedelse. KL ønsker en arbejdstidsaftale, hvor det er op til lederen, hvor meget forberedelse den enkelte lærer har. Målet er, at lærerne skal undervise flere timer og dermed skal være med til at finansiere den folkeskolereform, som regeringen ønsker indført. Tirsdag i sidste uge forhandlede parterne. Anders Bondo blev sendt hjem fra KL-huset tirsdag eftermiddag med en opfattelse af, at han var blevet bedt om at skrive ned, hvad det er for sikringer af lærerarbejdstiden, DLF synes mangler i KL's bud på en arbejdstidsaftale.

Lærernes formand var kommet med flere forslag til en ny arbejdstidsaftale. Anders Bondo understregede, inden han forlod KL-huset, at han ikke var klar til at tage alle DLF's egne forslag af bordet endnu, og det oplevede han accept af. Men midt om natten erklærede KL's topforhandler og borgmester Michael Ziegler forhandlingerne for brudt sammen, blandt andet med den begrundelse at Lærerforeningen ikke havde opgivet sine egne forslag. Dagen efter varslede en enig KL-bestyrelse lockout.

»Vi har set os nødsaget til at varsle lockout, da det er den eneste måde, KL kan frigøre sig fra de arbejdstidsregler på, som lærerne i dag arbejder under«, sagde KL's formand Erik Nielsen.

KL presser lærerne

KL-politikerne signalerede, at man gerne vil forhandle videre med lærerne i Forligsinstitutionen. Men de understregede også, at lærerne skal komme med konkrete bud på, hvad der skal til, for at de kan gå med på KL's ønske om en lederstyret arbejdstidsaftale.

»Efter mange og lange forhandlinger måtte vi natten til onsdag konstatere, at Lærernes Centralorganisation grundlæggende ikke vil imødekomme KL med andet end arbejdstidsregler, der svarer til dem, vi har i dag, og dermed ikke realitetsforhandle. Vores mål er stadig at blive enige om nye arbejdstidsregler«, siger formand for KL Erik Nielsen.

Beskyttelse af lærerne

Anders Bondo er helt klar til at forhandle, selv om han ikke forstår KL's ageren.

»Det var for tidligt for os at tage alle vores forslag af bordet«, mener Anders Bondo. Men han understreger samtidig, at Lærerforeningen i den grad var i realitetsdrøftelser omkring KL's bud på en »normalisering« af lærernes arbejdstid. Netop derfor havde han brug for svar på en række spørgsmål:

»Jeg havde brug for på skrift at få at vide, hvilken form for beskyttelse der vil være for lærerne mod, at man for eksempel lægger hele arbejdsbyrden de sidste tre måneder af året, hvis jeg skulle kunne forklare det til mit bagland i DLF's hovedstyrelse og Lærernes Centralorganisations bestyrelse. KL siger jo, at lærerne skal have samme vilkår som alle andre offentligt ansatte. Men de har ikke kunnet pege på nogen andre grupper, som ikke har en eller anden form for sikring og varselsregler«, siger Anders Bondo og peger på, at lærerne i dag med A08-aftalen har en arbejdstidsaftale helt uden regler og bindinger bortset fra én eneste, nemlig et maksimalt antal undervisningstimer, den enkelte lærer kan pålægges. Hvis dette loft fjernes, som KL ønsker, så må der være en anden beskyttelse, mener han.

Vil undgå konflikt

KL har ikke udtaget samtlige af DLF's medlemmer til en lockout. Eksempelvis er skolelederne undtaget lockouten. Lærernes Centralorganisation kunne vælge at udtage eksempelvis lederne til strejke. Men det sker ikke. »Jeg tror ikke på, at man kan konflikte sig til en god arbejdstidsaftale«, siger Bondo.