Lærer Trine Pilgaard Svendsen blev ikke overrasket da hun klokken 13 i dag, læste at KL varsler lockout.

Lærerværelset: Et forventet kup

Formiddagens varsling om lockout var ikke nok til at ryste lærerværelset på Skolen på la Cours Vej på Federiksberg i dag. Det har længe været tonen i debatten, lyder det fra lærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Trine Pilgaard Svendsen styrer direkte fra undervisningen i 8. klasse til lærerværelsets computerrum. Der er ti minutter til KL holder pressemøde. Om lidt bliver det afgjort, hvad der skal ske, efter at forhandlingerne om lærernes arbejdstid er brudt sammen. "Det her forløb op til overenskomstforhandlingerne har fyldt utroligt meget på lærerværelset. Jeg oplever en generel modløshed overfor alle de her urealistiske krav, der bliver stillet til vores fag. En modløshed over, at eleverne ikke trives", siger Trine Pilgaard Svendsen, mens hun logger ind på computeren for at holde sig opdateret om pressemødet. Da Trine åbner sin internetbrowser, falder hun lige ind i formiddagens breaking news. "Ja. De lockouter os", lyder det fra Trine i et monotont tonefald. "Det er jo ikke overraskende." En kollega ved nabobordet løfter hovedet. "Bliver der lockout? Hold da op", tilføjer hun og kigger tilbage på sin skærm. Stemningen på Skolen på la Cours Vejs lærerværelse er i det hele taget uændret. Lærerne sidder spredt i rummet, enten i snak eller i egne tanker, mens fjerne børnestemmer sniger sig vej gennem lærervæ-relsets åbne dør. Lockout er ikke chok nok til at bryde rytmen.

KL: Altomfattende lockout

Retorikken har sladret  "Jeg har længe regnet med, at lockouten blev en realitet. Jeg synes hele tiden, det har ligget i retorikken med ordbrug som 'normalisering af arbejdstiden', der antyder, at lærerne er galt på den. Lige nu sidder jeg med en følelse af, at vi netop er blevet kuppet. Politikerne går bag om vores ryg, stjæler vores rettigheder uden at lytte til, hvad vi oplever som det bedste for faget", siger Trine Pilgaard Svendsen.

Ud over at være lærer er hun også mor til en dreng, der går i børnehaveklasse. Selvom udfordringerne for hendes fag fylder, så er det er især hendes søn, der er i tankerne.  

"Som lærer er jeg vant til at være i et felt, som er meget politisk betinget og hvor der ofte er idealforventninger til, hvordan vi skal præstere. Men nu kommer det virkelig til at gå ud over børnene, og det bekymrer mig meget som mor. Både i forhold til heldagsskolen, som jeg slet ikke tror, er god for min dreng, og for at han nu skal slæbes med mig, mens der er lockout", siger Trine Pilgaard Svendsen.

På trods af lockouten, håber hun stadig, at politikerne vil komme til fornuft og indse, at løsningen på en god folkeskole ikke er afskaffelsen af arbejdstidsaftalen og indførelsen af heldagsskolen. "Det er som om politikerne tror, at det her er en pølsefabrik, der bare skal producere ensartede elever. Det generer min faglige stolthed, at der kun skal være én vej til målet. Jeg tror på, at vi kan nå det samme med forskellige mål", siger Trine Pilgaard Svendsen, inden hun vender tilbage til et tilsyneladende uforfærdet lærerværelse.

Forældre og elever: Find en løsning