Merete Riisager fra Liberal Alliance mener, at Børne- og undervisningsministeren taler udenom

Liberal Alliance: Pinlige krumspring fra ministerens side

Useriøst og pinligt, siger Liberal Alliances børne- og undervisningsordfører Merete Riisager om de svar, hun har fået fra Børne- og undervisningsminister Christine Antorini om ministeriets tolkning af Timss- og Pirls-undersøgelserne. Ministeren taler uden om, lyder det.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antorini bliver ved med at svare, at "flere timer af høj kvalitet har en positiv effekt på elevernes faglige resultater. At undervisningstiden er en afgørende ressource, der løfter elevernes faglige resultater, når den anvendes effektivt og dygtigt", og at Timss og Pirls ikke giver anledning til at ændre på den vurdering.

Forskerne trækker tæppet væk under Antorini

Merete Riisager fra Liberal Alliance har stillet tre spørgsmål til Børne- og undervisningsministeren som opfølgning på samrådet og på den kritik om misinformation, som ministeren har fået fra forskerne bag Timss- og Pirls-undersøgelserne.

Har du fået svar på dine spørgsmål?

"Tja, jeg har jo fået svar på den måde, at man laver alle mulige krumspring for ikke at forholde sig til konklusionen i Timss og Pirls. Det bekymrer mig, at ministeren undlader at forholde sig til konklusionen - at antallet af timer ikke er afgørende for elevernes faglige niveau. Det er pinligt, og svarene udstiller, hvor meget man må sno sig for at undgå at svare på dét, der er den tungeste forskning på området", siger Merete Riisager.

"Ministeriet forholder sig til spørgsmålene og så alligevel ikke. Man finder en masse forbehold. Det bliver til en masse mundvand, og det er forfærdelig pinligt og useriøst. Jeg ved ikke, hvorlænge ministeren kan holde til at forsøge at undgå at svare på resultaterne af den tungeste forskning på området".

KL dropper ministeriets Timss og Pirls tolkning

Merete Riisager har spurgt til, om det er kvaliteten af undervisningstimerne og ikke antallet af timer, der er afgørende for elevernes læseevner. Om ministeriets udlægning af resultaterne i Timss og Pirls er korrekte, når nu forskerne bag har taget afstand fra ministeriets udmelding og utvetydigt fortæller, at pressemeddelelsen ikke er i overensstemmelse med deres forskningsresultater. Og hun har bedt om en redegørelse for ministeriets information om undersøgelserne, og hvordan man bruger undersøgelserne - set i lyset af den kritik, som forskerne har udtalt i fagbladet "Folkeskolen".

Men hun er ikke imponeret over svarene. Hun kalder det den samme "talen udenom", som foregik på samrådet om samme emne den 22. januar i børne- og undervisningsudvalget. Her handlede det også om at ministeriets pressemeddelelse: "Fejlfortolkning af Timss og Pirls: Flere timer giver alt andet lige bedre resultater" stadig findes på ministeriets hjemmeside. På trods af at forskerne senere har fået en undskyldning af topembedsmænd i ministeriet.

Antorini i samråd om timetal og nye undersøgelser

Kritik af skolereformen

Liberal Alliance kritiserer hele skolereformen.

"Dette er en embedsmandsreform. Det er det, der sker, når en minister ikke har nogle visioner og overlader det til embedsmændene. Antorini har jo ikke tidligere været fortaler for en tvungen heldagsskole væg til væg. Hun viderefører bare den tidligere regerings politik af mangel på ideer og visioner", fremhæver Merete Riisager overfor folkeskolen.dk.

"Ellers må man sige, at man synes noget. At det er dét, der er baggrunden. Det er ærlig snak. Hvis hun vil have børnene længere tid på skolebænken, fordi der er nogle børn, der ikke går nok til sport, så må hun sige dét".

Merete Riisager siger, at hun vil forfølge denne dagsorden og stille flere spørgsmål til Christine Antorini. Hun taler om at sætte fokus på fagligheden i skolen og give skolefolk friere hænder til arbejdet. "Fordi vi skylder børnene, forældrene og lærerne at komme med en reform, der tager udgangspunkt i den viden, vi har", fastslår hun.

Læs mere

Antorinis svar på spørgsmål 111

Antorinis svar på spørgsmål 112

Antorinis svar på spørgsmål 138