Den engelske undervisningsminister vil på trods af modargumenterende forskning og omfattende kritik gennemføre en ændring af lærernes arbejdsløn, så de fremover får løn ud fra blandt andet deres elevers resultater i nationale test

Engelske lærere skal resultatlønnes

Den britiske regering vil fra september 2013 indføre resultatløn for alle lærere i England og Wales. Det sker på trods af modargumenterende forskning og omfattende kritik fra både lærerorganisationer og Wales’ lokalregering. Det er et kæmpe problem, siger DLF’s formand.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom forskningen viser, at resultatlønning ikke giver bedre resultater - faktisk tværtimod - udsendte den britiske undervisningsminister Michael Gove i tirsdags en pressemeddelelse om, at alle lærere i England og Wales fra september måned i år skal lønnes ud fra deres resultater.

Det betyder, at de engelske lærere fremover ikke stiger i løn alt efter hvor længe, de har været på arbejdspladsen, men derimod bliver lønnet ud fra deres indsats. Det er de enkelte skoleledere, der skal vurdere hver enkelt lærer, blandt andet ud fra de resultater lærerens elever leverer i de nationale test. Andre kriterier vil også kunne spille ind, for eksempel lærerens fag (hvor naturfagslærere får mere) eller belønning for at arbejde på skoler med hårde undervisningsmiljøer.

Politikerne ignorerer forskningen Undervejs i udarbejdelsen af planen har regeringen konsulteret Englands fire store lærerorganisationer, hvor især NUT og NASUWT har forholdt sig meget kritisk. Efter pressemeddelelsen har de reageret med en total afvisning af forslaget. IWales afviste også lokalregeringen planen, som altså gennemføres alligevel.

Lærerorganisationerne har henvist til undersøgelser fra OECD, som - på trods af eget ønske om at påvise resultatlønnens positive effekt - i to rapporter har været nødt til at konkludere, at resultatløn ikke skaber bedre resultater (se link til højre). Faktisk konstaterer de, at resultatløn er direkte demotiverende for lærerne. Politikernes manglende evne til at tage forskningen seriøst frustrerer formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.

"Det er fuldstændig hovedrystende, at de ansvarlige politikere for uddannelsesområdet gennemfører ting, som vi ved ikke virker. De tager simpelthen ikke forskningen alvorligt. De er i gang med at skyde sig selv i foden i England, for alt tyder på, at dette vil give dem en dårligere skole - ikke en bedre", siger han. 

Samme forhold i Danmark Anders Bondo Christensen mener, den samme tendens ses flere steder i Europa lige nu, hvor lærernes arbejdsforhold er i fokus. Herunder Danmark.

"Det svarer direkte til den danske diskussion om undervisningstid til eleverne. KL bliver ved med at sige, at lærerne bare skal undervise eleverne mere, selvom al forskning viser, at det er kvaliteten af undervisningen, der er afgørende. Men politikerne tromler bare igennem. Vi risikerer også at skyde os selv i foden i Danmark, fordi vi i bestræbelsen på, at lærerne bare skal undervise mere, risikerer at give eleverne en dårligere skole", siger han.

Han mener, det er på tide at politikerne begynder at tage forskningen alvorligt, både i England og i Danmark.