Debat
13   2172

I Estland lærer de at programmere fra 1. klasse

Estland er et af Europas fattigeste lande. Men samtidigt har landet Europas største vækst. Især på IT området satses der stort med deres skoletiltag ProgeTiiger hvor alle elever skal lære at programmere computerprogrammer så snart de kommer i skole.

Ifølge Undervisningsministeriet satses der stort på IT i Folkeskolen. Men hvilke IT områder er der tale om? Efter min mening er der primært tale om digitale kompetencer, informationssøgning og kritisk bevidsthed. Alle gode kompetencer, men særligt én kompetence mangler: den IT skabende.

I Estland har de taget et drastisk skridt med deres nye IT satsning i folkeskolen: ProgeTiiger (dansk: den programmerende tiger). Alle børn skal lære at programmere computerprogrammer fra de starter i skolen og til de går ud. Det kan man læse om i denne pressemeddelelse (som desværre er på estisk): http://www.tiigrihype.ee/et/uudised/programmeerimine-jouab-iga-koolilapseni


Men er den estiske satsning et område som den danske folkeskole bør følge?
Det mener jeg efter min mening kan være en rigtig god idé! Læringspotentialet er enormt, når man konstruerer, om det så er IT, mekanik, essays eller modellervoks.

Hvordan Esterne har tænkt sig at praktisere undervisning i computerprogrammering, melder pressemeddelelsen dog ikke noget om, men vi kender jo i forvejen til en masse metoder som kan være anvendelige, selv på meget små klassetrin:

Scratch. Udviklet på MIT Media Lab. Er baseret på et visuelt programmeringssprog der kan associeres med et puslespil. Læs mere om Scratch her: http://scratch.mit.edu

Der findes mange andre programmer som er anvendelige til de forskellige tilsigtede formål. Her nævner jeg et par af mine personlige favoritter:
- Alice: Programmering af 3D computerspil
- LEGO Mindstorms: Programmering af LEGO robotter og maskiner
- LOGO: Simpelt programmeringssprog som minder mere om traditionel programmering end Scratch.
- MIT App Inventor: Et Android udviklingsværktøj til Android smartphones og tablets.

Fællestræk for alle ovenstående værktøjer er, at de er udviklet eller inspireret af Seymore Papert, manden bag læringsteorien "Konstruktionisme" samt bogen Mindstorms, men også ham der grundlagde MIT Media Lab - en af verdens førende innovationsinstitutioner som bygger på kreativ tænkning og leg.


Læs mere om den estiske satsning her: http://constructingkids.wordpress.com/2012/12/03/estonian-schools-teach-kids-to-code-from-1-grade/

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.214 andre er allerede tilmeldt